15.8.13

Ο ευτελισμός της αξιοκρατίας

Ας το επαναλαμβάνουμε, ώσπου να το εμπεδώσουμε: Ενός (τραγικού) λάθους, μύρια έπονται. Το κλείσιμο της ΕΡΤ παράγει συνεχώς κι άλλα ολισθήματα. Και η εκχώρηση της διαχείρισης της υπόθεσης της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης στο Υπουργείο Οικονομικών αποδεικνύεται καταστροφική.

Η ανακοίνωση των ονομάτων των πρώτων 577 επιτυχόντων (γιατί όχι 589 όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί;) αποκάλυψε τα προβλήματα ενός λανθασμένου σχεδιασμού και μια πρόχειρης βιασύνης “να γίνουν όλα γρήγορα”, υπό την πίεση της προσωρινής διαταγής του ΣτΕ, χωρίς όμως να μελετηθούν όλες οι παράμετροι, από ανθρώπους που γνωρίζουν το επάγγελμα και τις ιδιαιτερότητες ενός ραδιοτηλεοπτικού μέσου.

Με την προμετωπίδα της αξιοκρατίας, το Υπουργείο Οικονομικών προκήρυξε τις θέσεις, με πολλές ελλείψεις και άλλες τόσες υπερβολές. Ας παρακάμψουμε το γεγονός οτι άνοιξαν θέσεις για 32(!) συναδέλφους μου Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, που είναι αμφίβολο οτι χρειάζονται σε αυτή την πρώτη φάση λειτουργίας της Δημόσιας Τηλεόρασης - και μόνο μία(1) για το αρχείο. Ας δεχθούμε επίσης, για χάρη της οικονομίας της συζήτησης, οτι δεν έγινε καμία απολύτως παρέμβαση, από κανένα κομματικό ή φιλικό προς την εξουσία κέντρο - και οτι η “επεξεργασία” των αποτελεσμάτων, που έγινε από ιδιωτικό γραφείο, είναι απολύτως καθαρή και γνήσια.

Βλέποντας το spreadsheet των αποτελεσμάτων που δόθηκε στη δημοσιότητα, η πρώτη παρατήρηση είναι οτι υπάρχουν ανεπίτρεπτα λάθη: Ποιός είναι ο “Αντικαταστήστε με όνομα”, στη θέση 16, που δεν καταχώρησε το όνομα του, αλλά καλείται προς πρόσληψη; Και ποιός είναι ο ηλεκτρονικός με το ίδιο όνομα, αλλά με διαφορετικούς αριθμούς ταυτοτήτων, στις θέσεις 229 & 230; Σε ένα άλλο επίπεδο, γιατί κρίθηκε υποχρεωτικό να δοθούν στη δημοσιότητα οι αριθμοί των δελτίων ταυτότητας, δίπλα από το όνομα, χωρίς να υπάρξει προστασία των προσωπικών δεδομένων;

Η ουσία όμως του προβλήματος είναι αλλού, σε δύο κεφαλαιώδη λάθη. Το πρώτο έχει να κάνει με την αποδοχή των “κατά δήλωση” προσόντων του κάθε υποψηφίου. Καθώς για να λειτουργήσει ξανά στοιχειωδώς μια δημόσια ραδιοτηλεόραση χρειάζεται τους ανθρώπους που ξέρουν τις ιδιαιτερότητες και ταιριάζουν με το ύφος της, η προκήρυξη αυτή πριμοδοτεί τους πρώην εργαζόμενους της ΕΡΤ, με 200 μόρια, εφόσον δούλευαν συνεχώς τα τελευταία δύο χρόνια και δεν ήταν παραλλήλως σε μισθολόγιο άλλου εργοδότη, π.χ. μιας εφημερίδας.

Πολλοί υποψήφιοι, είτε εξ αμελείας είτε εκ του πονηρού, δήλωσαν οτι είναι και αυτοί “απολυμένοι της ΕΡΤ την 11η Ιουνίου”, όπως με σαφήνεια δηλώνεται η ειδική αυτή κατηγορία, στο κείμενο της προκήρυξης. Άλλοι επικαλούνται οτι έλαβαν τέτοιες οδηγίες από το help desk που στήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών: Οι άσχετες υπάλληλοι έλεγαν οτι “αφού ήσασταν στην ΕΡΤ κάποιο διάστημα τα τελευταία δύο χρόνια, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, δικαιούστε τα μόρια”. Αποτέλεσμα ήταν ο πίνακας των επιτυχόντων να βρίθει από υποψηφίους, που δήλωσαν ψευδή στοιχεία και εκτόπισαν άλλους, που δικαιούνται τις θέσεις.

Το δεύτερο λάθος έχει να κάνει με τον ίδιο τον αλγόριθμο αξιολόγησης μιας προκήρυξης, που είναι σαφές οτι είναι μεταποίηση άλλων παρόμοιων και είναι κατάλληλη μόνο για επιλογή υπαλλήλων γραφείου, με βάση την εκπαίδευση τους. Αντί να αξιολογήσει ποιοτικά την εμπειρία του καθενός (η ποσοτική από μόνη της δεν αρκεί, καθώς το επάγγελμα είναι γεμάτο από μέτριους με εμπειρία 30 χρόνων), η προκήρυξη δίνει μάξιμουμ 600 μόρια, για την προϋπηρεσία σε οποιονδήποτε ραδιοτηλεοπτικό φορέα (ανεξαρτήτως του αν κάποιος ήταν στο BBC ή στο Καλαμάτα TV), μέχρι διάρκειας 5 ετών. Δεδομένου οτι οι περισσότεροι υποψήφιοι την κατέχουν, η υπόθεση κρίνεται (με άλλα 400 μόρια μάξιμουμ) στις σχολικές ή πανεπιστημιακές επιδόσεις του καθενός - με λίγα ακόμα μόρια για τις γλώσσες και για κοινωνικούς λόγους (παιδιά, ασθένειες κλπ.)

Εδώ όμως είναι η απίστευτη αστοχία: Ειδικά για το δημοσιογραφικό επάγγελμα, που δεν απαιτεί πανεπιστημιακές σπουδές, η μοριοδότηση είναι ίδια για όποιον έχει απολυτήριο λυκείου και για όποιον έχει πτυχίο πανεπιστημίου (το μεταπτυχιακό πριμοδοτείται ασθενώς, ανεξαρτήτως βαθμού, με 40 ή 80 μόρια, ανάλογα αν είναι στο αντικείμενο ή όχι). Έτσι, εμφανίστηκε το φαινόμενο οι υποψήφιοι με υψηλό βαθμό στο απολυτήριο ή στο πτυχίο ΤΕΙ (πράγμα κατά τεκμήριο πιο εύκολο), να ξεπερνούν συναδέλφους τους, με πολύ απαιτητικότερες σπουδές, αλλά χαμηλότερο βαθμό.

Επιπλέον, δεν διευκρινίστηκε αν η απαιτούμενη εμπειρία είναι στη θέση, για την οποία κάνει αίτηση ο υποψήφιος. Σε συνδυασμό με την απουσία κάποιων ειδικοτήτων, λόγω ελλιπούς στελέχωσης και βιαστικού σχεδιασμού, παρουσιάστηκε το φαινόμενο να πετυχαίνουν υποψήφιοι σε θέσεις, για τις οποίες έχουν ελάχιστη ή καθόλου εμπειρία, λόγω υψηλών μαθητικών επιδόσεων - κριτήριο απαράδεκτο για να περιγράψει πλήρως τη δημοσιογραφική ή τηλεοπτική και ραδιοφωνική επάρκεια. Χώρια που για κάποιους πολύ έμπειρους συναδέλφους, το να τρέχουν να βρουν το απολυτήριο του (τότε) γυμνασίου, είναι άκρως υποτιμητικό.

Έτσι λοιπόν, η παντελής άγνοια ή η εξ επίτηδες στρέβλωση παρήγαγε “τέρατα”: Εν ολίγοις, wannabe παρουσιάστρια με πεντάχρονη εμπειρία, που ήταν σπασίκλας στο σχολείο ή τελείωσε με πολύ καλό βαθμό ΤΕΙ ιχθυοκαλλιέργειας και έχει δύο παιδιά, μπορούσε να αφήσει έξω συναδέλφους της που έχουν το εκατονταπλάσιο κύρος ή άλλους που έχουν μεταπτυχιακό στις διεθνείς σχέσεις. Κομήτες, αλεξιπτωτιστές και φαιδρές προσωπικότητες που δεν έχουν καμία σχέση με εκπομπές του 21ου αιώνα υπερκέρασαν άξιους δημοσιογράφους, που ξέρουν να στήνουν εκπομπές ή δελτία, με πολύ καλές επιδόσεις θεαματικότητας. Και “γόνοι”, στενών οικογενειακών σχέσεων με την εξουσία, διεκδικούν τα κρίσιμα για τη λειτουργία μιας ενημερωτικής τηλεόρασης πόστα του αρχισυντάκτη ή του ανταποκριτή.

Τώρα τρέχουν να προλάβουν, μέσα στο Δεκαπενταύγουστο, να συμμαζέψουν τα ασυμάζευτα, καλώντας εσπευσμένα τους “επιτυχόντες” να αποδείξουν με δικαιολογητικά την αλήθεια των δηλώσεων τους. Όσο όμως και να καταρτιστούν νέοι πίνακες (που καθυστερημένα θα περιλαμβάνουν και έλεγχο των δικαιολογητικών), η διαδικασία είναι άκρως προβληματική και προσβλητική. Όχι μόνο για τους ίδιους τους υποψηφίους, αλλά κυρίως για την έννοια της αξιοκρατίας και την αξιολόγηση, για την εφαρμογή της οποίας πολλοί κόπτονται, αλλά λίγοι εννοούν πραγματικά.

Το ακόμα πιο κρίσιμο όμως είναι με τι δημόσια ραδιοτηλεόραση θα βρεθεί η ευρωπαϊκή χώρα που λέγεται Ελλάδα, μετά τους χειρισμούς των τελευταίων μηνών. Και τι αξιοκρατία, διαφάνεια και αντικειμενικότητα θα εφαρμοστεί στην περίπτωση της ΝΕΡΙΤ, αν ακολουθηθούν μέθοδοι που δεν εξασφαλίζουν τη στελέχωση της με τους πραγματικά αξιότερους, αυτούς που έχουν την εμπειρία και ξέρουν τη δουλειά, αλλά και αυτούς (τους λίγους ίσως) που μπορούν να τη μπολιάσουν με την απαραίτητη υψηλή τεχνογνωσία, από τους προηγμένους αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού;

Διότι αν η δημόσια ραδιοτηλεόραση διαλύθηκε απλώς για να διευκολυνθούν οι πάσης φύσεως ακατάλληλοι ή έχοντες διασυνδέσεις, από την ΕΡΤ ή την καθημαγμένη αγορά, τότε (ακόμα περισσότερο) αποκαλύπτεται το πόσο ζημιογόνα ήταν εξ αρχής η ιδέα αυτή...















Το κείμενο γράφτηκε για την Athens Voice

H αφίσα είναι από το www.canstockphoto.com και το εξώφυλλο από το www.open.spotify.com

To post συνοδεύεται από το "What A Wonderful World" του Αμερικανού Sam Cooke

buzz it!

4 σχόλια:

spiral architect είπε...

Ας ξεκινήσουμε απ' την αρχή:
- Δέχεστε την διάλυση της ως τώρα ΕΡΤ;
- Δέχεστε τη δημιουργία του νέου φορέα ΝΕΡΙΤ και τη μέθοδο που ακολουθείται για τη στελέχωσή της;

Αν δέχεστε -έστω και με επιφυλάξεις- τα παραπάνω, τα γραφόμενά σας περί αξιοκρατίας (που είναι ολόσωστα) δεν έχουν κανένα νόημα, γιατί ήταν αναμενόμενα.
Κακά τα ψέμματα, μέσα στην ΕΡΤ είσαστε τόσα χρόνια, γνωρίζατε ποιοι ήταν οι άξιοι, ποιοι οι τυπικοί και ποιο οι ακατάλληλοι. Μπορεί να μην μπορούσατε να τους κατατάξετε σε μια μετρήσιμη κλίμακα (η αξιοκρατία δεν είναι ταχύτητα ή μάζα) ξέρατε όμως με ποιους θα θέλατε να συνεργαστείτε. Εσείς ο Πρ. Δούκας ο μηχανικός που έγινε δημοσιογράφος και είναι ένας καλοπροαίρετος μπλόγκερ.
Έτσι ακριβώς γνωρίζουν ο κύριος Καψής και ο κύριος Κεδίκογλου με ποιους θα ήθελαν να συνεργαστούν.

Prokopis Doukas είπε...

@spiral architect: Λάθος αφόρητο η σκέψη σας. Όχι, δεν τα δέχομαι - και τα επικρίνω με κάθε ευκαιρία.

Δεδομένου όμως οτι έγιναν, αυτό δεν σημαίνει οτι η η (οποιαδήποτε) Δημόσια Τηλεόραση είναι "μαγαζάκι του θείου τους". Ειδικά όταν χρησιμοποιείται η προμετωπίδα της αξιοκρατίας. Αν έλεγαν οτι θα το στελεχώσουμε με "όποιους ημέτερους κρίνουμε εμείς", θα δέχονταν ακόμα σφοδρότερη κριτική από την κοινωνία. Γι αυτό δεν το τολμούν. Αντιθέτως λένε (ο Κεδίκογλου, γιατί ο Καψής επικρίνει το κλείσιμο) οτι η ΕΡΤ διαλύθηκε και ανασυντάσσεται, για να εξοβελισθούν τα φαινόμενα διαφθοράς και παρεοκρατίας (που υπήρχαν, αλλά είναι κυρίως δική τους ευθύνη)...

spiral architect είπε...

Ειδικά όταν χρησιμοποιείται η προμετωπίδα της αξιοκρατίας. Αν έλεγαν οτι θα το στελεχώσουμε με "όποιους ημέτερους κρίνουμε εμείς", θα δέχονταν ακόμα σφοδρότερη κριτική από την κοινωνία.

Ακριβώς το παραπάνω δεν επρόκειτο να το πουν. Μην αυταπατάστε αναμένοντας αξιοκρατία από ανθρώπους που ποτέ δεν την τήρησαν. Μην ξεχνάτε επίσης ότι χρησιμοποιείται ένα newspeak κατάλληλο για να θολώσει τα νερά: Αξιοκρατία και τα σκυλιά δεμένα!
- Ποιος αξιολόγησε και με ποια κριτήρια τον Jeremy Clarkson (Top Gear) στο BBC των 800 (έτσι προπαγανδίστηκε εδώ!) υπαλλήλων;
- Ποιος αξιολόγησε εδώ την αγορά του Downton Abbey, του Borgen, του Luck, του ιταλικού Θυμάμαι κλπ εξαιρετικών ξένων σειρών;
- Ποιος απ' τους νέους συνεργάτες της ΔΤ θα αξιολογήσει νέες σειρές; Ποιος θα αξιολογήσει το προσωπικό; Ποιος θα αξιολογήσει τις δημοσιογραφικές εκπομπές;
- Θα δεχθείτε να σας αξιολογήσει ένας εγνωσμένος πλέον νέος κομματικός εγκάθετος;

Επί προσωπικού τώρα:
Τηλεόραση δεν έβλεπα πλην των επιλεγμένων σειρών της ΕΡΤ και έγραφα ταινίες που προβάλλονταν μεταμεσονύκτια, πάλι απ' την ΕΡΤ, αλλά τις έγραφα σε ένα κοτσαρισμένο HDD στη ψηφιακή μου TV-monitor. Ταινίες του παλιού, ή και νέου γαλλικού κινηματογράφου, ταινίες από άλλες χώρες, ταινίες off Hollywood, ταινίες που δεν υπάρχουν στα βιντεοκλάμπ και στο ίντερνετ δύσκολα τις βρίσκεις και αν τις βρεις δεν υπάρχει αρχείο ελληνικών υποτίτλων ειδικά στις μη αγγλόφωνες ταινίες.
Τώρα δεν βλέπω καθόλου. Να δω τι; Τη στεγνή πλέον προπαγάνδα του συστήματος, ή τα ίδια και τα ίδια σήριαλ;
Διαβάζω βιβλία, πολλά βιβλία, ακούω μουσική, συζητώ με φίλους, κάνω βόλτες με μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι. Το 47άρι μόνιτορ στέκει σκοτεινό σε μια γωνία και ανάβει μόνο για να δω κάποια καλή ταινία κατεβασμένη απ' το ίντερνετ. Από την άλλη, φίλος μου στον Καναδά έπιανε (γιατί τώρα δεν την πιάνει) μέσω καλωδιακής την ERT World σε HD, γιατί έτσι την μετέδιδε η ΕΡΤ! Εδώ πλέον μετά το φασιστικό κλείσιμο της τελευταίας (επειδή το ήθελαν οι εργολάβοι της Digea και των ιδιωτικών καναλιών) για να δεις HD πρέπει να πας σε ιδιώτη πάροχο (NOVA ή ΟΤΕ TV) και με πιάτο. Αν είναι δυνατόν!
Για να καταλάβουν όλοι πόσο ξεφτίλες και τσίπηδες είναι οι ιδιώτες της Digea (γιατί ουσιαστικά από εκεί ξεκίνησε το κλείσιμο, σύμφωνα με τον Μιχαλίτση) και των εργολάβων καναλαρχών, βλέποντας την ΕΡΤ μέσω EBU, το μάτι μου έπεσε στο παρακάτω:
4K and 8K UHDTV defined
Για όσους δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει το παραπάνω, λέω με λίγα λόγια ότι, η European Broadcasting Union (EBU) προωθεί το Ultra HD με ακόμα μεγαλύτερη ανάλυση εικόνας από το HD, αυτό το HD που χάσαμε με το κλείσιμο της ΕΡΤ.

Τι κάνουν οι τσίπηδες εργολάβοι στην Ελλάδα; Συνεχίζουν να εκπέμπουν τα προγράμματά τους τους σε Standard Definition (με λίγα λόγια σε ποιότητα έλαφρώς καλύτερη του YouTube) και το χειρότερο απ' όλα, με παραμορφωμένο λόγο πλευρών από 4:3 στους 16:9 δέκτες και μόνιτορ.

Τεχνικά αυτά που γράφω, αλλά έχουν τη σημασία τους. Γιατί; Δεν έβαζαν το χέρι στην τσέπη για να βελτιώσουν τον εξοπλισμό τους, αντίθετα έσκουζαν για τον αθέμιτο ανταγωνισμό της ΕΡΤ με το HD κανάλι της!
(σόρι για το σεντόνι Προκόπη, αλλά έχω αγανακτήσει)

Prokopis Doukas είπε...

@spiral architect: Κανένα πρόβλημα με τα σεντόνια - και με τα περισσότερα από όσα λέτ. Οι άνθρωποι πάντως που διάλεξαν τα Downton κλπ μπορεί να είναι και στη νέα Δημόσια Τηλεόραση...

ShareThis