Συνέντευξη στον Δημήτρη Χρυσικόπουλο και στη Free Sunday
1. Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να μου περιγράψετε την κατάσταση στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, όπως τη βιώνετε εσείς;
Το “ιστορικό τρίγωνο” (Πειραιώς, Αθηνάς, Ερμού) είναι πλέον ένα σκληρό γκέτο, από το οποίο είτε φοβάσαι, είτε θλίβεσαι, είτε αηδιάζεις να περάσεις – συχνά και τα τρία. Έχει “εκχωρηθεί” στα κυκλώματα εμπορίας ναρκωτικών, παρεμπορίου, ανήλικης πορνείας, εκμετάλλευσης μεταναστών με άθλια “ξενοδοχεία ύπνου”. Υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας, υγιεινής και εξαθλίωσης – είναι πλέον μια αποθήκη ψυχών. Στη Σοφοκλέους γίνονται “ενέδρες” στα διερχόμενα αυτοκίνητα, όταν υπάρχει μποτιλιάρισμα. Με κέντρο την Πλατεία Θεάτρου (όπου βρίσκονται ο ΟΚΑΝΑ και τα μαγαζιά πολλών μεταναστών), η κατάσταση “ξεχειλίζει” και στις γύρω γειτονιές – επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής σε όλο το Δήμο Αθηναίων. Τα πρώτα θύματα είναι οι ίδιοι οι μετανάστες (πολλοί από τους οποίους έγιναν βαποράκια και πρεζόνια), που μαζί με το πλήθος που συρρέει στην κεντρική αγορά, αποτελούν το ιδανικό “ντεκόρ” για τη δράση των κυκλωμάτων που βγάζουν εκατομμύρια ευρώ το μήνα, μπροστά στα μάτια της δημοτικής αρχής και της αστυνομίας.
2. Από πότε και για ποιο λόγο θεωρείτε ότι η κατάσταση στο κέντρο πήρε μια τόσο αρνητική τροπή;
Από το 2004 και μετά, η κατάσταση χειροτερεύει διαρκώς. Από την επομένη των Ολυμπιακών Αγώνων φάνηκε η εγκατάλειψη του κέντρου, που έγινε απλά “ξέφραγο αμπέλι”. Με την απολύτως λανθασμένη κίνηση της μεταφοράς του ΟΚΑΝΑ στη Μενάνδρου, δόθηκε η ευκαιρία στα κυκλώματα να δράσουν – αποθρασυνόμενα, όσο περνούσε ο χρόνος κι έμεναν ανεξέλεγκτα και ατιμώρητα.
3. Συμμετέχετε σε μια κίνηση πολιτών για τη διάσωση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της;
Η κίνηση αυτή είναι “συνένωση” πολλών συλλόγων κατοίκων, επαγγελματιών, εμπόρων, ξενοδόχων (και των γύρω περιοχών) που αγωνιούν και διαμαρτύρονται γι αυτή την απίστευτη υποβάθμιση – προσβλητική για κάθε δημοκρατικό άνθρωπο, που αναγνωρίζει και σέβεται τον αστικό πολιτισμό και την ιστορία αυτής της πόλης. Προϋπόθεση για να συμμετάσχει κανείς είναι να αποδεχθεί ένα ψήφισμα στο οποίο καταγγέλλουμε, κάνουμε προτάσεις – και κυρίως αποποιούμαστε κάθε είδους ρατσισμό, καθώς το μόνο που δεν θέλουμε είναι να διωχθούν οι μετανάστες. Αντιθέτως απαιτούμε μια άλλη πολιτική – μακροπρόθεσμη και με άξονα την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την πρόνοια.
4. Τι έχει κάνει έως τώρα η κίνηση αυτή και ποια ήταν η ανταπόκριση των αρμοδίων φορέων της Πολιτείας;
Ως τώρα, οι επιμέρους συνιστώσες της κίνησης έχουν κάνει ημερίδες, συγκεντρώσεις και δεκάδες παραστάσεις και επιστολές διαμαρτυρίας – με ελάχιστα αποτελέσματα. Οι αρχές της χώρας έχουν μάθει να κάνουν μόνο διαπιστώσεις, να “συμπάσχουν” και να συμφωνούν. Μόνο που η πολιτεία δεν είναι “ακτιβιστική οργάνωση”. Υπάρχει γιατί οφείλει να δίνει λύσεις. Και οι λύσεις δίνονται μόνο αν υπάρχει οργανωμένη δουλειά και σχέδιο.
5. Κατά την άποψή σας, ποια είναι τα μείζονα προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης στο Κέντρο;
Να εκπονηθεί ειδικό ρυθμιστικό σχέδιο, στα πρότυπα εκείνου που είχε γίνει για την Πλάκα, με ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας. Να καθοριστούν και να τηρηθούν χρήσεις. Να καταπολεμηθούν τα κυκλώματα από ειδικό επιτελικό κέντρο, που θα συνεργαστεί με τις υπηρεσίες ασφαλείας, ελληνικές και ξένες. Να υπάρξει άμεσο και μακροπρόθεσμο σχέδιο περίθαλψης και πρόνοιας τοξικομανών και μεταναστών. Να δοθούν κίνητρα για την αναβάθμιση της περιοχής – ώστε να έρθουν περισσότεροι κάτοικοι. Να “επικρατήσει” η καθαριότητα (και όχι η “καθαρότητα” των φυλών). Να μεταφερθεί ο ΟΚΑΝΑ στα νοσοκομεία, όπως έχει εξαγγελθεί εδώ και τρία χρόνια (με τη σύμφωνη γνώμη ειδικών και κατοίκων) και στη Διπλάρειο Σχολή, στην Πλατεία Θεάτρου, να μεταφερθεί η Νομαρχία Αθηνών, όπως επίσης έχει εξαγγελθεί – ώστε να τονωθεί η “υγιής δραστηριότητα” στην περιοχή.
6. Γιατί νομίζετε ότι έως τώρα δεν έχει γίνει κάποια κίνηση για την επί της ουσίας επίλυσή τους;
Ο λόγος είναι οτι ουδείς ενδιαφέρεται να δράσει για μια περιοχή με τόσους λίγους κατοίκους (άρα και ψήφους) – ακόμα κι αν είναι η καρδιά της πόλης και η τουριστική της βιτρίνα, δίπλα στην Ακρόπολη. Παρατηρούμε την πλήρη “ανυπαρξία” της πολιτικής, καθώς οι αρχές “σηκώνουν τα χέρια ψηλά” - η έννοια “σχέδιο” και “πολιτική βούληση για επίλυση του προβλήματος” είναι άγνωστες, φαίνεται. Κάποιοι λένε οτι η υπόθεση είναι “στημένη”, για να πέσουν οι αξίες των ακινήτων. Αυτό που μοιάζει βέβαιο είναι οτι η διαφθορά παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς ο τζίρος της παρανομίας είναι τεράστιος – και μπορεί να χρηματοδοτήσει πολλά “λαδώματα”.
7. Τι προτίθεστε να κάνετε από εδώ και πέρα, ιδίως αν συνεχιστεί η αδιαφορία ή τα «μπαλώματα» από την Πολιτεία;
Η κίνηση προτίθεται να κινηθεί και νομικά – αλλά και με οποιοδήποτε άλλον θεμιτό και νόμιμο τρόπο, ώστε να υπάρξουν αποτελέσματα. Ήδη έχουν υποβληθεί προτάσεις και θα υποβληθούν κι άλλες. Στο ιδρυτικό ψήφισμα αναφέρεται ρητά οτι, ως ενεργοί πολίτες, προσφέρουμε την εθελοντική μας συμμετοχή σε όποια σοβαρή προσπάθεια διάσωσης του ιστορικού κέντρου παρουσιαστεί.
8. Τι νομίζετε ότι χρειάζεται για να διασωθεί το κέντρο της Αθήνας; Μπορούν να εφαρμοστούν εδώ υποδείγματα από άλλες πόλεις του εξωτερικού;
Η εμπειρία άλλων πόλεων, που έλυσαν παρόμοια προβλήματα, είναι σίγουρα πολύτιμη. Μιλάμε όμως για ευνομούμενες πολιτείες, όπου η πολιτική δεν είναι συνώνυμη με δημόσιες σχέσεις και έγνοια μόνο για τη δημοσκοπική εικόνα. Το πρώτο και βασικό που δεν επιτυγχάνεται είναι να υπάρξει σοβαρός και υπεύθυνος σχεδιασμός – και υλοποίηση των βασικών και αυτονόητων. Δεν μπορεί ο ταξιτζής να μας δείχνει αυτούς που κάνουν ενέδρες – και η αστυνομία να μην τους ξέρει. Ούτε επιτρέπεται να διαπράττονται αδικήματα μπροστά στα μάτια αδιάφορων αστυνομικών - αυτό είναι η πλήρης τριτοκοσμική εικόνα.
9. Πόσο σας έχει επηρεάσει η εικόνα που καθημερινά αντικρύζετε στην περιοχή όπου ζείτε;
Αν με ρωτούσατε ποιο είναι το βασικό σοκ που μου έχει δημιουργήσει αυτή η εμπειρία, θα σας απαντούσα οτι δεν μπορούσα ποτέ να πιστέψω οτι η οργανωμένη πολιτεία μπορεί με τόση άνεση να κινείται μεταξύ άρνησης του προβλήματος και αποδοχής της ανικανότητας να πράξει κάτι.
Δεν πίστευα ποτέ οτι θα μπορούσαν (σχεδόν όλοι) να αποποιούνται τις ευθύνες τους (“δεν είναι αρμοδιότητα μου”), να ισχυρίζονται οτι κληρονόμησαν το πρόβλημα (ενώ πριν δεν υπήρχε), να επιτίθενται στους κατοίκους που διαμαρτύρονται, χαρακτηρίζοντας τους “κουλτουριάρηδες”. Δεν πίστευα οτι πολιτικά κόμματα (ειδικά όταν έχουν και την έδρα τους στην περιοχή) θα μπορούσαν να κλείνουν τα μάτια, λέγοντας γενικολογίες του τύπου “να ενταχθούν οι μετανάστες στον κοινωνικό ιστό”.
Θα σας έλεγα λοιπόν, οτι με την τιμητική εξαίρεση πολύ ολίγων βουλευτών, η ανταπόκριση των εκπροσώπων μας αλλά και των φορέων της πολιτείας είναι απογοητευτική. Όλοι έχουν μάθει να “κοιτάνε” και να διαπιστώνουν. Τώρα που κάνουμε “θόρυβο”, σε απάντηση θα κάνουν μια “σκούπα”. Είμαστε μια χώρα που κινείται στο γνωστό κουτοπόνηρο δίλημμα: “Να τους κοιτάμε ή να τους δέρνουμε;”. Το να κάνουμε με πολύ κόπο μια σωστή οργανωμένη δουλειά με αποτέλεσμα, μάλλον δεν περνάει από το μυαλό κανενός...
Η φωτό είναι δική μου από την Πλατεία Θεάτρου.
Το post συνοδεύεται από την αμερικανίδα τραγουδίστρια (και μορφή της acid-jazz σκηνής) N'dea Davenport.
You would have loved to see this, Ali.
-
This is photo that Ali Mustafa posted shortly after he arrived in Aleppo to
cover the revolution in 2013. He was killed by Assadist goons a few months
later.
Πριν από 1 εβδομάδα
11 σχόλια:
Άξιζε η αναδημοσίευση. Μπράβο για την ενεργή συμμετοχή στο κίνημα..
Η κατάσταση είναι εξοργιστική, και τελικά φαίνεται πως μόνο αν οι πολίτες ενώσουν τις φωνές τους κ αρχίσουν να αντιδρούν μπορεί κάποιος να ..ενδιαφερθεί. Τα συμφέροντα είναι φαίνεται πιο σημαντικά από την ποιότητα της ζωής καθένα μας..
Θα είμαι κοντά σας, κ αν χρειαστεί ίσως κάποια κίνηση να αναδημοσιευτεί στο blog. Καλό σκ.
Φίλε Προκόπη είχα διαβάσει από το πρωί τη συνέντευξη και θα ερχόμουν ασχέτως ποστ να σου αφήσω τα συγχαρητήρια μου για τον αγώνα που κάνεις και τολμάς να πεις τα πράγματα με το όνομα τους. Είσαι κάτοικος της περιοχής και έχεις τον πρωτο λόγο. Από μακρυά είναι εύκολο να το παίζουμε τσάμπα μάγκες. Και το λέω αυτό γιατί το 2003 που είχε καταληφθεί η Κουμουνδούρου από ιρακινούς το "παίζαμε" από μακρυά και θεωρούσαμε τους κατοίκους της περιοχής που διαμαρτύρονταν,λιγάκι ρατσιστές αλλά όταν μια μέρα πέρασα από εκεί και είδα: έμεινα άναυδος από το σκατό και την αποφορά!
Μόλις γύρισα από το Public όπου ξεφύλλισα όλως τυχαίως την FREE NEWS. Διαβάζονας την συνέντευξη, μου γεννήθηκε η απορία για τις οικογένειες που κατοικούν εκεί. Πως αντέχουν και ζουν σε αυτό το καθεστώς "τρομοκρατίας"; Πως κυκλοφορούν τα παιδιά; αν υπάρχουν βέβαια. Συγγνώμη για το αφελές της απορίας αλλά στην ανακοίνωση για την διαμαρτυρία της Τετάρτης συμμετείχε και η Ένωση Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων του 3ου διαμερίσματος της Αθήνας κι εφόσον δεν γνωρίζω και πολλά για την καθημερινότητα του ιστορικού κέντρου, οι εικόνες που μου δημιουργούνται από τις περιγραφές είναι, το λιγότερο, αγριευτικές.
ΥΓ: Είναι αξιέπαινο που ένα δημόσιο πρόσωπο όπως εσείς, εσύ, μπαίνει στην πρώτη γραμμή για να υπερασπιστεί τα δικαιώματα του πολίτη. Ένα μεγάλο μπράβο!
@Roadartist: Συγνώμη και πάλι αν γίνομαι αυτοαναφορικός, αλλά τις συνεντεύξεις δεν τις δίνω για να φανεί η φάτσα μου - αυτή φαίνεται κάθε βράδυ στο δελτίο, σε τελευταία ανάλυση. Τις δίνω για να ειπωθούν και να μαθευτούν ορισμένα πράγματα. Ευχαριστώ, μας δίνετε κουράγιο (γιατί έχουμε απελπιστεί)...
@navarino-s: Το 1998 ήταν που είχε η πλατεία γύρω στους 700 Κούρδους, παρατημένους στην τύχη τους, σε σκηνές - χωρίς τουαλέτα. Οι κάτοικοι δεν ήταν ρατσιστές, διαμαρτυρήθηκαν για τις απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής, στις οποίες ζούσαν και οι ίδιοι και οι μετανάστες.
Ο χειρότερος ρατσισμός είναι αυτό που συμβαίνει τώρα: Το να έχουν "γκετοποιηθεί" έτσι όλοι αυτοί οι άνθρωποι..
@Sue: Ευχαριστώ και πάλι. Παιδιά υπάρχουν πολύ λίγα στη γειτονιά - δεν είναι τυχαίο άλλωστε οτι δεν υπάρχει και σχολείο. ποιός τολμάει να φυιάξει κάτι που θα εντείνει την κατακραυγή...
Πολύ σωστά και σαφή αγαπητέ Προκόπη όσα λέτε στη Free Sunday και ασφαλώς σας συγχαίρω, μα το ΜΠΡΑΒΟ το αξίζετε για την παρουσία σας και τον συντονισμό της συγκέντρωσης-συνέντευξης τύπου της περασμένης Τετάρτης.
Περισώσατε πολλά και βάλατε στη θέση τους πολλά (και πολλούς) απο την αρχή ως και το δύσκολο τέλος που κάποιοι θερμοκέφαλοι σφετερίστηκαν με αξιώσεις το "καραγκιοζιλίκι" απο τον "καραγκιόζη" του Δήμου επι του βήματος.
Τελικά είναι μεγάλο ευτύχημα για το κέντρo της πόλης να σας έχει ενεργά με το μέρος του.
xxx
@ yb: Ευχαριστώ, αλλά μη μου κάνετε τόσα κοπλιμέντα...
Κύριε Δούκα με χαροποιεί πολύ το γεγονός πως συνεισφέρετε όσο μπορείτε στην ανάδειξη των προβλημάτων του κέντρου και κάνετε κάτι γι' αυτό. Είμαι ομολογώ έκπληκτος απο τα όσα διαβάζω σε σάς, και στα γενικότερα νέα. Εχω φέρει πάμπολους αμερικανούς φίλους στην Ελλάδα, με κύριο προορισμό και σημείο εκκίνησης το κέντρο, κάτι που τώρα δεν τολμώ πιά. Καλό το όποιο ρυθμιστικό σχέδιο, αλλά χωρίς την εθελοντική οργάνωση των ντόπιων, δεν γίνεται τίποτα.
Εξαιρετικό το μπλόγκ σας (θα μου επιτρέψετε).
@Locus Publicus: Αγαπητέ, ευχαριστώ! Από την άλλη, αν η πολιτεία δεν εκπονήσει οργανωμένο σχέδιο παρέμβασης, δεν γίνεται τίποτα. Με σπασμωδικές κινήσεις και αυτοδικίες των κατοίκων, μόνο ρατσισμός και επιδείνωση μπορεί να έρθει...
Νομίζω ότι κανένα ιστορικό κέντρο καμιάς ευρωπαϊκής πόλης δεν έχει υποστεί τόσες αλλοιώσεις, τόσο βιασμό όσο αυτό της δικής μας πόλης.
Θλίβομαι, λυπάμαι.Όταν θυμάμαι τις ξένοιαστες ώρες που πέρασα εκεί στα μικράτα μου, όταν αναπολώ τις εικόνες που η παιδική μου ηλικία έχει καταγράψει, και όταν αδυνατώ να τις μεταφέρω στο μικρό μου γιό, οργίζομαι.
Πώς να ξεπεραστούν τα ακανθώδη προβλήματα που σωρεύτηκαν;Πώς να πονέσει κανείς κάτι όταν δεν το γνωρίζει;Πώς να νοιαστεί κανείς για κάτι που το νιώθει ξένο;Γιατί, δυστυχώς, αν εξαιρέσουμε τους κατοίκους, και όσους είχαν συνδέσει την περιοχή με τη βραδινή τους διασκέδαση -κι αυτοί γιατί να στεναχωρηθούν, μόνο πρόσκαιρα- οι υπόλοιποι γιατί να ενδιαφερθούν;
Αφού στον τόπο μας οτιδήποτε αφορά το παρελθόν, είναι μνημειακού ή επετειακού χαρακτήρα, δεν συνδέεται, δεν ακουμπά στο σήμερα για να μετουσιωθεί σε παρόν και να προσδιορίσει, να νοηματοδοτήσει το
μέλλον.Ο χώρος και ο χρόνος στην πατρίδα μας μετράει κατά το δοκούν. Και, το χειρότερο, απουσιάζει η αισθητική από τη ζωή μας.
Βεβαίως και πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες και να δημοσιοποιείτε τις ορθές σας θέσεις για την επίλυση του προβλήματος, μόνο που πολύ φοβάμαι ότι λίγα μπορούν να γίνουν και κυρίως με απουσία προοπτικής. Φοβάμαι ότι θα επαναλαμβάνουμε εκείνους τους μελαγχολικούς στίχους του Σεφέρη που συνόδευαν το power point που σας έστειλα για την παλιά Αθήνα.
Πέρασα από την Πειραιώς το Σάββατο το βραδάκι κι έπαθα σοκ, νόμιζα ότι έπεσα σε διαδήλωση αλλοδαπών! Λίγο πιο πάνω στο ύψος της Πολυκλινικής ένα τσούρμο δικυκλιστές της ΕΛΑΣ χαζοχαχάνιζαν παρκαρισμένοι. Δεν θέλω να είμαι απαισιόδοξος, αλλά εκτιμώ ότι για να τολμήσεις να πάρεις την απόφαση ν' αγγίξεις ένα πρόβλημα αυτής της μορφής, πρέπει πρώτα απ' όλα να έχεις όραμα, να έχεις μεράκι και ν' αγαπάς την πόλη και τους κατοίκους της. 'Οση ώρα διάβαζα την ανάρτησή σας, αλλά και μια προγούμενη σχετικά με το ίδιο θέμα, στο μυαλό μου ερχόταν η Μελίνα... Η πρωτοβουλία σας αξιέπαινη, πάρτε τη γειτονιά σας στα χέρια σας, προβάλετε το πρόβλημα, διεκδικήστε, αλλά στο "δια ταύτα" χρειάζεται στήριξη και πολιτική βούληση, που σήμερα δυστυχώς δεν υπάρχει ούτε σε επίπεδο κυβέρνησης, ούτε -δυστυχώς- Δήμου...
@Γιώργος: Αν είμασταν ελάχιστα σοβαροί στη δημόσια ζωή μας, θα έφτανε ένα επιτελικό όργανο κι ένας καλός σχεδιασμός...
@Ευάγγελος: Δεν φτάνει (ούτε μπορούμε) να "πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας". Είμαστε πολύ λίγοι - και τα προβλήματα θέλουν σοβαρές επιτελικές λύσεις...
Δημοσίευση σχολίου