Το πρώτο κομμάτι της ώρας, πρέπει οπωσδήποτε να είναι (κατά τα γούστα μου) instrumental. Κινηματογραφικό, μινιμαλιστικό ή ένα μικρό jazz αριστούργημα (χωρίς “δυσκολοχώνευτες” bop παρεκτροπές), είναι ότι πρέπει. Κάτι που να συγκινεί και να ξαφνιάζει, να μην είναι συνηθισμένο άκουσμα - ας είναι και πολύ γνωστό, αλλά ξεχασμένο. Ειδικά “το κομμάτι των 7μμ” πρέπει να είναι διαμαντάκι. Αν είναι και από βινύλιο, ακόμα καλύτερα - ο ήχος του είναι απαράμιλλος.
Το δεύτερο και το τρίτο κομμάτι έχουν μεγάλη σημασία. Καλύτερα από cd, τα mp3 να τα χρησιμοποιείς μόνον όταν είναι απαραίτητο - ο “σκληρός” τους ήχος εντοπίζεται από ένα καλό σύστημα αυτοκινήτου κι από τα εξασκημένα αυτιά που θέλεις να κερδίσεις. Με στίχο, οπωσδήποτε. Και ει δυνατόν με ονειρικό ύφος, είτε από τη βραζιλιάνικη, είτε από την αγγλοσαξωνική δισκογραφία. Ήρεμο - όχι στα βαθιά νερά της world music (ακόμα). Να αφήνουν τον ακροατή να μπαίνει στη γαλήνη μιας απογευματινής εκπομπής, είτε βραδιάζει άμεσα (όπως το χειμώνα), είτε ακόμα είναι ο ήλιος ψηλά, όπως το καλοκαίρι.
Ανάλογα με τον καιρό, επιζητείς και τη συνέχεια: Λίγο big band ή swing ήχος για το κρύο και τη βροχή, λίγο πιο “αέρινα” κομμάτια το καλοκαίρι. Η ατμόσφαιρα της latin ή οι μουσικές από τα τροπικά δεν θερμαίνουν πάντα την ατμόσφαιρα, αν ο ουρανός είναι βαρύς.
Οι μελαγχολικές μελωδίες δεν προκαλούν πάντα θλίψη και εσωστρέφεια - οξύνουν την ευαισθησία, αρκεί να μην το παρακάνεις. Μόνο που δε μπορείς να γυρνάς πολύ συχνά πίσω σε αυτές, γιατί η πρόοδος της εκπομπής πρέπει να είναι αισιόδοξη, χαρούμενη, φωτεινή. Έτσι τα σκαμπανεβάσματα πρέπει να έχουν μια μέση ροή προς το εντονότερο.
Οι κουβέντες και τα σχόλια πρέπει να έρθουν σταδιακά. Βολέψου στην ατμόσφαιρα της εκπομπής - κι άσε και τον ακροατή να κάνει το ίδιο. Το πρώτο σχόλιο μπορεί να είναι από την επικαιρότητα, αλλά κοντά στο δελτίο των 6.30, που έρχεται. Αφού θα τον βάλεις που θα τον βάλεις τον ακροατή στη σκληρότητα της ειδησεογραφίας, ας τον προετοιμάσεις με τον δικό σου τρόπο, λίγο πριν.
Στις 7 παρά 25, το πρώτο κομμάτι είναι παλιό, γνωστό - pop ή rock. Αντίστιξη στο ύφος του σταθμού. Αυτό που θάθελαν όλοι να θυμηθούν, αλλά είχαν ξεχάσει. Ο Clapton, οι Stones και τα rock γκρουπάκια έχουν μεγάλη επιτυχία. Το αμέσως μετά πρέπει να είναι στο world ύφος του σταθμού, εκτός αν κάτι “κολλάει’ πολύ ωραία με την έναρξη του ημιώρου.
Τα μεγάλα σχόλια πρέπει να γίνονται στο τέλος ορχηστρικών κομματιών. Ποτέ δεν πατάμε τον στίχο στην έναρξη του κομματιού, εκτός αν δεν μετρήσουμε σωστά την εισαγωγή, οπότε δέρνουμε τη γλώσσα μας. Αν είμαστε φλύαροι, καλύτερα στο κενό. Παγίδες είναι τα κομμάτια που αρχίζουν με vocals, αν δεν το θυμηθείς, την πάτησες.
Στο τέλος του ημιώρου, πριν τη διακοπή, πρέπει να ανεβάζεις το tempo. Ίσως και να παίζεις τα πιο “νόστιμα”, για να τσιγκλάς το ενδιαφέρον του ακροατή να μείνει. Δώσε μικρά, σύντομα "δωράκια", από όλες τις εποχές και όλα τα στυλ, στους ακροατές σου. Μη φοβάσαι τα "δύσκολα" είδη, όπως το funk - ταιριασμένο ωραία, αρέσει σε όλους.
Την ποιότητα και το εύηχο δεν πρέπει να την διακυβεύεις ποτέ. Μην κουράζεις και μη διώχνεις. Επιτρέπονται δέκα αποτυχίες το εξάμηνο. Τίποτα δεν πρέπει να περνάει την κρισσάρα, αν δεν έχει δοκιμαστεί - και δεν είναι της απολύτου αρεσκείας σου. Έχεις να διαλέξεις από χιλιάδες ωραίες γυναίκες (για να συνοδεύσεις γύρω στις 25 κάθε βράδυ), ποιός ο λόγος να κάνεις εκπτώσεις στην ευχαρίστηση των ακροατών σου; Οι πειραματισμοί είναι μόνο για τις πολύ κεφάτες μέρες - και για τον πολύ έμπειρο παραγωγό, που πιάνει το καλό, “prima vista”.
Το κομμάτι που παίζεις πρέπει να σου αρέσει - ακόμα κι αν εκείνη την ώρα εφαρμόζεις αναλογίες με τις διάφορες γλώσσες και κουλτούρες. Γι αυτό σε διαλέγει ο ακροατής - για να σου αρέσει και να το δείχνεις. Αλλά πρέπει συνέχεια να σκέφτεσαι, σα να είσαι “εκείνος”. “Εκείνος”, που δεν ενδιαφέρεται ούτε για τις γνώσεις σου, ούτε για τη φιγούρα σου - θέλει καθαρή, ανόθευτη, μουσική απόλαυση. Αισθητική σε κάθε βήμα.
Ακόμα καλύτερα, αν μαζί του δοκιμάζεις την έκπληξη, από ένα κομμάτι που είχες ξεχάσει πόσο συγκινητικό είναι ή δεν είχες ανακαλύψει ακόμα στη δισκοθήκη σου. Δεν είχες αντιληφθεί πόσο ταίριαζε σε μια δεδομένη καμπή της μουσικής σου ροής. Ή πόσο ταιριάζει με ένα σχόλιο που θέλεις να κάνεις - ο ακροατής μπορεί να νομίσει οτι το είχες σχεδιάσει, αλλά το ένστικτο σου τα ταίριαξε. Μη φοβηθείς τη συγκίνηση - δείξτην! Κάνε τα χιλιάδες αυτιά κοινωνούς της ηδονής και της έκπληξης σου. Τραγούδησε το δέσιμο της φωνής σου με τη μουσική - χωρίς να “τραγουδάς”. Μίλα πάντα ολοκληρωμένα και με τελεία.
Η μαγεία είναι οτι παρεμβαίνεις και με το Λόγο και με την τέχνη. Η γοητεία της “κυβερνητικής” είναι οτι πρέπει να συντονίσεις επικοινωνία από τηλεφώνου και υπολογιστή, συνεννόηση και καταγραφή playlist, ιδέες για σχόλια και κομμάτια. Πάντα να σκέφτεσαι πώς ακούει ο άλλος, βλέποντας τον ουρανό, από το παράθυρο του ή το αυτοκίνητο του.
Η ευχαρίστηση είναι λίγο παραπάνω από αυτή του dj, που βλέπει τον κόσμο να χορεύει μπροστά του. Δημιουργείς μια ατμόσφαιρα, παράγεις μια live σκηνοθεσία, επιζητάς να κινητοποιήσεις το “έτερον ήμισυ”, τον ηχολήπτη - από την επιδεξιότητα και το κέφι του οποίου εξαρτάται η αισθητική σου τελειότητα.
Το φινάλε πρέπει να είναι θριαμβευτικό, κάτι σαν μια διαρκής ανηφόρα προς το φωτεινό και το λαμπερό. Αν η ολοκλήρωση δεν σε βρίσκει λαχανιασμένο και ευτυχή, τότε έχεις αποτύχει στο να δώσεις τον εαυτό σου. Γιατί αυτό κάνεις εδώ, προσφέρεις μια ακουστική νησίδα ευωχίας, ένα καταφύγιο καλής διάθεσης, ένα καθαρτήριο σκέψεων και συναισθημάτων. Αν διεκπεραιώνεις, είσαι μια ενέργεια που πέρασε και δεν άγγιξε - ή είναι άλλη μια κακή μέρα, χωρίς κέφι.
Αν κάποιοι πάνε να σου κόψουν αυτό το κέφι, δεν μπορείς παρά να εγκαταλείψεις. Και να αφήσεις αυτή την τόσο προσωπική επικοινωνία “γι αργότερα” στη ζωή, όταν θα ξανασυναντήσεις ανθρώπους που εκτιμούν το αυτονόητο...
H φωτό είναι από το www.willamette.edu και το εξώφυλλο από το www.amazon.com
To post συνοδεύεται από το "La Recetta" του Αμερικανού τραγουσιστή των Delinquent Habits, Kemo The Blaxican
Δοτικότητα
-
* «Να παίρνεις χωρίς έπαρση, να δίνεις χωρίς δισταγμό»*
*ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ *
«Η ανιδιοτελής, άδολη αγάπη δεν είναι μια συνθήκη που αφήνει περιθώρια
δεύτε...
Πριν από 6 ώρες
13 σχόλια:
Περιέγραψες επακριβώς αυτό που ακούμε 6-8 καθημερινά στον COSMOS.
:-))
@the elf at bay: Ναι, τη δική μου συνταγή.. :-)
...ναι, ακριβώς, αυτή η συνταγή, που λείπει απο πολλούς σταθμούς, μακριά απο τις playlists, τα χιλιοακουσμένα σχόλια παραγωγών(?),το φτηνό αστείο, που σε κάνει, απλά να πατήσεις search. Δεν χρειάζεσαι τα δικά μου εύσημα, αλλά πολλές φορές δεν προλαβαίνω, την ώρα ή τα σχόλια και την ιστορία του κάθε κομματιού, οπότε έχω και την εναλλακτική του soundhound!!! Στο τέλος της δουλειάς, στην επιστροφή στο σπίτι, στο μετρό, στο αυτοκίνητο, η πιό καλή παρέα! Νάσαι πάντα καλά!!Σωτήρης
Πετυχημένη η συνταγή, πρέπει να πω!
Δεν κατάλαβα όμως την τελευταία παράγραφο, πού το πάει...
βάλατε μια ταξιαρχία "πρέπει" αλλά παραδόξως κανένα δεν με ενόχλησε γιατί άκουγα μόνο μουσική )
ΚΚΜ
ΣΙΓΟΥΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΥΠΟΨΗ ΚΑΙ Ο ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΝΙΟΤΕ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥ.
ΑΝ ΚΡΙΝΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ,ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ,ΝΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΩ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ.
ΑΛΛΩΣΤΕ Η ΕΚΠΟΜΠΗ ΣΟΥ ΠΡΟΚΟΠΗ ΟΣΟ ΘΕΤΙΚΑ Η ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ,ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΣΕ ΠΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΑ ΑΥΤΙΑ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΣΕ ΠΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΕΝΑ ΜΥΑΛΑ.
ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ.
@Σωτήρης: Ευχαριστώ πολύ!
@H.Constantinos: Γιατί αμφισβητείται δυστυχώς εσωτερικά (και επιχειρείται να διακοπεί), παρά το γεγονός οτι είναι το δίωρο με την υψηλότερη ακροαματικότητα σε όλη την ΕΡΑ...
@ΚΚΜ: Μα τα "πρέπει" αυτά είναι μόνο από μένα, προς εμένα... :-)
@mardakis anastasios: Ευχαριστώ πάρα πολύ, αλλά παρακαλώ μη γράφετε με κεφαλαία, στο ίντερνετ εκλαμβάνεστε ως κάποιος που φωνάζει... :-)
Διαβάζοντας το κείμενό σας και τα σχόλια των επισκεπτών σας, θυμήθηκα ένα ποίημα του Εγγονόπουλου που αγαπώ πολύ: Τα κλειδοκύμβαλα της σιωπής. Όσοι σας ακούμε και σας διαβάζουμε, είμαστε άνθρωποι που εκτιμούμε το αυτονόητο [την ευγένειά σας, τις γνώσεις σας και τον ενθουσιασμό σας για ό,τι κανετε]. Σας προτείνω λοιπόν να ακολουθήσετε τους στίχους του ποιήματος που σας ανέφερα:
...
και τρέχω
πάνω στα νερά
-ακούραστα-
με το λυρικό
ποδήλατο
με την περικεφαλαία
της αγάπης
κι όταν φτάσω
στο τελευταίο
σκαλί
της σκοτεινής
αυτής σκάλας
κι ανοίξω
την πόρτα
του δωματίου
τότες μόνε αντιλαμβάνομαι
πως το δωμάτιο
ήταν
-είναι-
ένας μεγάλος κήπος
γιομάτος μουσική
και
ζωγραφιές
...
αν και ήδη πορεύεστε μέσα σε αυτούς, διαφορετικά, διαβάζοντας το κείμενό σας, το λυρικό ποδήλατο απλά δεν θα διέσχιζε τη μνήμη μου.
Όμως το έκανε! Σας ευχαριστώ! Να είστε καλά και να μην μας εγκαταλείψετε.
Ευχαριστώ,
Μαρία
@Μαρία: Κι εγώ ευχαριστώ...
Πολυ χαιρομαι που σας ανακαλυψα...βασικα χαιρομαι που ανθρωποι-προτυπα στο χωρο εχουν μπλογκς και γραφουν ελευθερα...σας περιμενω στο μπλογκ μου για τη δικη σας αποψη...καθως και εγω θελω να ασχοληθω με το "σιναφι" σας..
εγω παντως στην εποχη της playlist ψηφιζω προκοπη "δαγκωτο"...για δυο βασικους λογους: 1ος η πετυχημενη συνταγη (για να παραφρασω τον τιτλο του post σου)... δεν υπαρχουν νομιζω πολλοι ραδιοφωνικοι παραγωγοι σημερα που να ειναι σε θεση να χρησιμοποιησουν τη σωστη αναλογια διαφορετικων ειδων μουσικης και να τα ανακατεψουν με εναν τροπο που να μην κουραζει και ο 2ος: οι μικρες "βουτιες" στη pop των 90'ς και οι συντομες rock και blues αναφορες που σε κανουν να αναρωτηθεις "βρε που το θυμηθηκε τωρα;" ή "σε πιο ραφι να ειναι αραγε το συγκεκριμενο cd/βινυλιο;" ...και ολα αυτα σε ενα σταθμο με σαφη world/latin προσανατολισμο... καλημερα απο τη χαλκιδα...να εισαι καλα
@Θοδωρής: Ευχαριστώ πολύ, το ψηφίζετε εσείς, αλλά μάλλον δεν το ψηφίζουν οι ιθύνοντες...
Επειδή εκτιμώ το αυτονόητο και την ποιότητα της παρουσίας σου στο ραδιόφωνο για αυτό στενοχωρήθηκα όταν έμαθα σήμερα για το κόψιμο της εκπομπής, αν και το υποψιάσθηκα από το τέλος της «συνταγής» απλώς δεν το περίμενα και τόσο γρήγορα, από ότι φαίνεται με συνοπτικές διαδικασίες συνεχίζουν το καταστροφικό τους έργο εκεί μέσα !! Στην TV ήσουν μια όαση το ίδιο και στο ραδιόφωνο, always positive και χαμογελαστός, τι άλλο να πω? Κρίμα..
Να μας ενημερώσεις από εδώ αν θα ύπαρξη κάποιο άλλο ραδιόφωνο που ίσως πάει η εκπομπή, αν και δεν βλέπω κανένα που να διαθέτει ανάλογο background.
Έχω κάνη ήδη post τα σχόλια μου στα group του 20χρονια Jazz Fm & 261Fm στο Facebook.
Ευχαριστώ, να είσαι καλά Προκόπη . XFon 216Fm
Δημοσίευση σχολίου