Οι παρελάσεις είχαν πάντα κάτι θλιβερό, στα μάτια μου. Ο συνδυασμός εθνικισμού, ορθοδοξίας και στρατιωτικής αισθητικής δεν μου ταίριαξε ποτέ στην εικόνα που θα έπρεπε να έχει μια σύγχρονη ευρωπαϊκή δημοκρατία, με όλες τις ελλείψεις και τα λάθη της.
H αναζήτηση μιας κοινής ταυτότητας, με βάση τη σημαία κι όχι τις αρχές και τις αξίες, είναι έξω από τα οράματα του προοδευτικού και κοσμοπολίτη σύγχρονου Ευρωπαίου - και μόνο στον γεμάτο νόστο ομογενή μπορεί να δικαιολογηθεί, ακόμα κι όταν ξεχειλίζει το κιτς. Κι αν η λογική της παρατεταγμένης πειθαρχίας έχει κάποιο νόημα μέσα στις ίδιες τις ένοπλες δυνάμεις (έστω για να “συνετίσει” και “εντάξει” τον όποιο μικρονοϊκό μπορεί να τις στελεχώνει, ηθελημένα ή όχι), στην επαφή με την κοινωνία, δεν έχει κανένα απολύτως νόημα, αν θέλουμε να μιλάμε για πολίτες κι όχι για “υπηκόους της Φρειδερίκης”.
Το να καμαρώνουν οι γονείς τα βλαστάρια τους (και οι άντρες τις έφηβες με τις μίνι φούστες, ανεξαρτήτως του αν είναι εμφανίσιμες ή όχι) μπορεί να έχει για κάποιους την πλάκα του, αλλά δεν εξυπηρετεί τίποτα απολύτως, παρά τη διαμόρφωση μιας κοινωνικής συνείδησης βασισμένης στην "εθνική ανωτερότητα" και στις “αρετές των αρχαίων ημών προγόνων”, παραβλέποντας οτι τις καταπατούμε ασύστολα, με περισσή άγνοια ή κουτοπονηριά. Εύκολα βεβαίως, η λάθος εδρασμένη αυτή “περηφάνεια” εκτρέπεται στο “δεν θα γίνεις Έλληνας ποτέ, Αλβανέ, Αλβανέ” - ο απαράδεκτος ρατσισμός που επιδείχθηκε στην περίπτωση του Οδυσσέα Τσενάι και πολλών άλλων, δεν είναι δα και τόσο μακρινός στη μνήμη μας...
Τα τελευταία δύο χρόνια, οι παρελάσεις είναι ακόμα πιο θλιβερές. Όχι μόνο γιατί εμφιλοχωρούν σε αυτές οι κάθε είδους μειοψηφικές διεκδικήσεις και στενόμυαλοι λαϊκισμοί, αλλά και γιατί εμπεδώνεται μια τακτική τραμπουκισμού, επί παντός επιστητού, με το "μπάχαλο" στην πρώτη γραμμή. Αν έχει δικαίωμα ο καθένας να προσδώσει στην εθνική επέτειο το δικό του “σύγχρονο νόημα” (κατά του μνημονίου ή των πολιτικών), γιατί δεν έχει καθείς το δικαίωμα να διαδηλώσει, παραλλήλως με την παρέλαση, το δικό του συνδικαλιστικό ή άλλο αίτημα, για παράδειγμα υπέρ ή κατά της απελευθέρωσης των ταξί;
Το θέαμα ενός (ανάπηρου ή μη) μαθητή που μουτζώνει τους επισήμους, ενστερνιζόμενος ή παρασυρόμενος από την εύκολη αποδοκιμασία των ημερών, είναι κάτι παραπάνω από αντιαισθητικό - αν αισθάνεται έτσι, ας μην παρελάσει, στο κάτω-κάτω. Η προσπάθεια δε να διαφυλαχθεί, πάση θυσία, η παρέλαση μπροστα στους επισήμους, ακόμα και με υπερβολικά μέτρα αστυνόμευσης, είναι απωθητική, όσο είναι υποκριτική και η αναγωγή της σε "εκτροπή".
Η αποδόμηση της διαδικασίας της παρέλασης, από τους ίδιους τους παραλήπτες της, ίσως είναι μια ευχάριστη εξέλιξη - μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να καταργηθεί η δαπανηρή αυτή συνήθεια της συντηρητικής χειραγώγησης. Και είναι απίστευτα λυπηρό (όσο και ενδεικτικό), το πώς φωνές της κοινοβουλευτικής και μη αριστεράς, σε πλήρη σύμπνοια με τις δεξιές και ακροδεξιές δυνάμεις του λαϊκισμού, επιμένουν ξαφνικά στο νόημα και στη διατήρηση της άκρως συντηρητικής τελετής, γιατί υπηρετεί τις ανάγκες της “επαναστατικότητας” και την “ελεύθερης έκφρασης του λαού”...
Για λόγους λοιπόν οικονομίας σε μια κρίσιμη καμπή, σεβασμού στους νεκρούς της ανεξαρτησίας ή του αντιφασιστικού αγώνα και απομάκρυνσης από τη στρατοκρατική αισθητική, όπως πολύ εύστοχα προτείνει ο Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ας τολμήσουμε. Και ας βρούμε μια άλλη, πολύ πιο αξιοπρεπή διαδικασία, να αποδώσουμε φόρο τιμής, στη μνήμη όσων συνέβαλαν στο να γίνουμε ή να παραμείνουμε ένα ελεύθερο κράτος - κι όχι μια αμυντική κατά του τραμπουκισμού πολιτεία...
Η φωτό είναι από το www.neolaia.gr και το εξώφυλλο από το www.musiquecafe.blogspot.com
Το post συνοδεύεται από το άκρως "στρατιωτικό""La Belle Nation", από την Αυστριακή Zeebee.
Δοτικότητα
-
* «Να παίρνεις χωρίς έπαρση, να δίνεις χωρίς δισταγμό»*
*ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΡΗΛΙΟΣ *
«Η ανιδιοτελής, άδολη αγάπη δεν είναι μια συνθήκη που αφήνει περιθώρια
δεύτε...
Πριν από 1 ώρα
9 σχόλια:
Οι παρελάσεις είχαν πάντα κάτι θλιβερό, στα μάτια μου. Ο συνδυασμός εθνικισμού, ορθοδοξίας και στρατιωτικής αισθητικής δεν μου ταίριαξε ποτέ στην εικόνα που θα έπρεπε να έχει μια σύγχρονη ευρωπαϊκή δημοκρατία, με όλες τις ελλείψεις και τα λάθη της.
.... Kι ακόμη δεν έφυγες από την άθλια τούτη χώρα;
@Γιώργος: Γιατί, εσείς φύγατε π.χ. όσο διαμόρφωναν την πολιτική ατζέντα οι ιεράρχες και το "Μακεδονικό"; Οι άθλιες εκφάνσεις δεν κάνουν μια χώρα άθλια - πάντα υπάρχουν άλλες επιλογές...
Εξεφρασες τη σκεψη μου!Συμφωνω απολυτα μαζι σου. Οταν εκφραστηκα εναντιον της παρελασης σε γονεις συμμαθητων του παιδιου μου,εισεπραξα εκπληκτα και απορριπτικα ταυτογχρονα σχολια!
@Ανώνυμος: E, υπάρχει πολύ συντηρητισμός...
Συμφωνώ με το πνεύμα της ανάρτησης σχετικά με τις μαθητικές παρελάσεις.Δυστυχώς αποτέλεσε δυσάρεστη έκπληξη η παρένθεση στην οποία χαρακτηρίζονται σηλλήβδην ως μικρόνοες όσοι στελεχώνουν τις ένοπλες δυνάμεις.Γνωρίζοντας πως αρκετές φορές στο παρελθόν έχετε ευαγγελιστεί την ανεκτικότητα,με ξενίζει η απαξίωση ανθρώπων που μπορεί να έχουν διαφορετικές αξιακές προτεραιότητες απο εσάς,κι όχι απαραίτητα ασύμβατες με τα οράματα του προοδευτικού και κοσμοπολίτη ευρωπαίου.
@ Α.Γ. : Όχι, κάνετε λάθος, δεν είχα τέτοια πρόθεση, να χαρακτηρίσω έτσι, συλλήβδην όσους μετέχουν στις ένοπλες δυνάμεις. Ίσως είναι η δική μου αδυναμία της έκφρασης, το διορθώνω αμέσως.
Εννοώ "όσους από αυτούς που στελεχώνουν τις ένοπλες δυνάμεις είναι μικρόνοες" και χρειάζονται τεχνικές πειθαρχίας για να ενταχθούν στο σύνολο.
Ευχαριστώ για την επισήμανση της ασάφειας.
Πράγματι οι παρελάσεις είναι μία από τις χειρότερες όψεις της δημόσιας ζωής στην Ελλάδα. Είχα την ελπίδα ότι ο Γιώργος Παπανδρέου που, ανεξάρτητα από τα λάθη του, είναι αναμφίβολα φιλελεύθερος θα έκανε κάποια βήματα προς την κατάργησή τους, αλλά...
@ Ανώνυμος: ...αλλά η αντίσταση μερίδας της κοινωνίας, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, θα ήταν λυσσαλέα.
Πάλι με χρονοκαθυστέρηση διάβασα το κείμενο περί παρελάσεων, αλλά δεν μπορώ να μην γράψω κάτι, γιατί μου έφερε στο νου όλες τις παρελάσεις στις οποίες ως μαθήτρια αναγκάστηκα να συμμετάσχω στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο (νομίζω ήταν 12, αν όχι παραπάνω).
Δεν είμαι από τους ανθρώπους που νοσταλγούν τα σχολικά τους χρόνια και ένας από τους (αρκετούς) λόγους είναι κι αυτή η φρίκη τού να φοράς μια στολή και να βγαίνεις σε παράταξη στο δρόμο --φυσικά, επιλογή δεν υπήρχε, παρέλαση έκανες, τελεία και παύλα. Θυμάμαι πόσο σημαντικό το θεωρούσαν τότε (κάπου μέσα της δεκαετίας του '70), μάλιστα μια συμμαθήτριά μου (ετών 13 τότε) είχε ξεστομίσει το αμίμητο, "Ο μπαμπάς μου, για παρέλαση παιδιού δε λογαριάζει τα έξοδα"! Θυμάμαι και μια άλλη συμμαθήτρια, μια πολύ όμορφη κοπέλα, με πάρα πολύ μακριά ξανθά και εντυπωσιακά σπαστά μαλλιά, που την έβαλαν άρον άρον να τα μαζέψει κότσο λίγο πριν την παρέλαση, επειδή ξεχώριζε πολύ μέσα στην ομάδα --βλέπε κοπάδι.
Ποιον ωφέλησαν όλ' αυτά; Τι ακριβώς μού/μάς πρόσφερε το άγχος τού πώς θα δείχνουμε ή αν θα είμαστε σημαιοφόροι ή παραστάτες ή διμοιρίτες ή απλά μέσα στους υπόλοιπους; Και με ποιον τρόπο τιμήσαμε αυτούς που υποτίθεται ότι τιμούσαμε;
Αναρωτιέμαι πόσο ακόμα θα πρέπει να ξεφτίσει ο θεσμός, για να καταλάβουν οι όποιοι αρμόδιοι (αλλά πάνω απ' όλα μια μεγάλη μερίδα των Ελλήνων) ότι κάποια πράγματα που ίσως εξυπηρέτησαν κάποιες καταστάσεις στο παρελθόν, κάποια στιγμή ξεφτίζουν και ζητάνε από μόνα τους μια διαφορετική προσέγγιση (η οποία ενδέχεται να συνεπάγεται την κατάργησή τους). Και, φυσικά, είμαι πάρα πολύ περίεργη να δω αν θα υπάρξει η εν λόγω προσέγγιση και, πάνω απ' όλα, το ποια θα είναι.
Δημοσίευση σχολίου