O Γκουίντο Βεστερβέλλε είναι ένας μοντέρνος νέος πολιτικός, που κατέλαβε το νο2 κυβερνητικό αξίωμα (του υπουργού Εξωτερικών) συνάπτοντας συμμαχία με τους Χριστιανοδημοκράτες, μετά τον εκλογικό του θρίαμβο - κι έχοντας χτίσει μια καριέρα, χωρίς ποτέ να κρύψει υποκριτικά την ομοφυλοφιλία του. Θα μπορούσε να είναι η ελπίδα της Γερμανίας, αν δεν εμφορείτο από απελπιστικά φιλελεύθερες απόψεις - τέτοιες που να ρίξουν τη δημοτικότητα του κόμματος του, από το 14,6% των εκλογών στο 9%, μέσα σε λίγους μήνες. Ο κύριος λόγος που ο Βεστερβέλλε έγινε αντιπαθής (σε βαθμό που το 60% των Γερμανών να λέει οτι δεν κάνει για τη δουλειά), είναι η επίθεση του, εν μέσω κρίσης κιόλας, στο κοινωνικό κράτος της Γερμανίας - κάτι που φέρνει σε δύσκολη θέση την εταίρο του Άνγκελα Μέρκελ, που επιθυμεί περιορισμό, αλλά όχι και διάλυση των κοινωνικών παροχών.
Ο Βεστερβέλλε εκφράζει τις αντιλήψεις που ταλαιπωρούν την υφήλιο εδώ και 30 χρόνια, προς όφελος αυτών που μπορούν να πλουτίζουν όλο και περισσότερο, όταν δεν υπάρχουν φραγμοί και έλεγχοι στις αγορές. Είναι οι αντιλήψεις που οδήγησαν ένα εντελώς “ιδιαίτερο” διαμάντι της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, τη σουηδική Saab, στα χέρια κακόγουστων και ανίκανων αμερικανών μάνατζερ, που κατέστρεψαν το μοναδικό της στυλ και τη θέση της στην ελίτ των αγοραστών, για να καταλήξει στην απαξίωση και στο παρ’ ολίγον κλείσιμο. Είναι οι αντιλήψεις που θεωρούν (σωστά) επιζήμιο το κρατικό μονοπώλιο της Ολυμπιακής, αλλά δεν ενοχλούνται όταν με συγχωνεύσεις δημιουργείται ένα “πανηγυρικό” ιδιωτικό μονοπώλιο. Είναι οι αντιλήψεις που σερβίρουν ως πρώτο μέτρο τις περικοπές μισθών και συντάξεων (“γιατί υπάρχει 14ος μισθός”;), σε μια συνταγή Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, που διαχρονικά έχει αποτύχει να συνεφέρει οικονομικά τις υπό διάσωση χώρες. Είναι οι αντιλήψεις που επιμένουν στο μοντέλο της παγκόσμιας οικονομίας που κατέρρευσε πέρσυ - και επανμφανίζεται θρασύτατο, διεκδικώντας μπόνους και ατιμωρησία.
Βεβαίως, στην περίπτωση της Ελλάδας, οι αντιλήψεις αυτές “βρίσκουν και τα κάνουν”. Υπήρξαμε υπερκαταναλωτές χωρίς να παράγουμε, εγκληματικά ασυνεπείς ως κοινωνία και απατεώνες ως κράτος, ειδικώς τα τελευταία χρόνια. Η απελθούσα κυβέρνηση ενορχήστρωσε ανερυθρίαστα ένα μεγάλο φαγοπότι, άνευ προηγουμένου, που έριξε έξω τα δημόσια ταμεία, σε καταστροφικό βαθμό. Κοροϊδεύαμε τις Βρυξέλλες και παραποιούσαμε τα δημοσιονομικά μας στοιχεία - ενδεχομένως με τη συνέργεια του ανεκδιήγητου Μπαρόζο, αλλά αυτό δεν μειώνει τις ευθύνες μας.
Ουδείς δε μας έχει εμπιστοσύνη οτι η νοοτροπία αυτή θα εκλείψει κοινωνικά και πολιτικά. Δεν έχει παρά να κοιτάξει το πώς διαμαρτυρήθηκαν υπουργοί, κόμματα , φορείς και τύπος σε διάφορα κακόγουστα ή προβοκατόρικα δημοσιεύματα - πέφτοντας στην παγίδα και μιλώντας με περισσό αντριλίκι για “πρώην ναζί”, πολεμικές αποζημιώσεις και άλλα, του τύπου “κι εσείς σκοτώνατε τους μαύρους”, αντί να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και να σπεύσουμε να αποδώσουμε ποινικές και πολιτικές ευθύνες, το γρηγορότερο δυνατόν. Αντιθέτως επικαλούμαστε την εικόνα της χώρας και τα spreads, για να μην ψάξουμε τίποτα ή να να ψάξουμε μέχρι την επανάσταση του 1821. Η κουτοπονηριά σε όλο της το μεγαλείο, δηλαδή.
Είναι τα ίδια χαρακτηριστικά που κάνουν τους επαγγελματίες υπαίθριους διαφημιστές να αρνούνται την επιβολή μιας στοιχειώδους νομιμότητας στο χάος που επικρατεί και να παριστάνουν τα θύματα καταδίωξης, προτάσσοντας δήθεν τους (αδήλωτους συνήθως) εργαζομένους “που θα μείνουν άνεργοι”. Είναι οι ίδιες αντιλήψεις που επιτρέπουν σε συντεχνίες που έχουν ισχύ και κλειστά επαγγέλματα να διεκδικούν και να κερδίζουν την εξαίρεση τους από την εξυγίανση, διότι η πολιτεία τους έχει ανάγκη. Είναι η ίδια νοοτροπία που έχει εκθρέψει μια αστυνομία που όταν δεν είναι φασίζουσα είναι ανεπαρκής, κάτι που φαίνεται μόνο και μόνο από τον τρόπο με τον οποίο χοροπηδάει νευρικά αστυνομικός την ώρα της μάχης, που καταλήγει (ως αποτέλεσμα της έλλειψης εκπαίδευσης) στο θάνατο ανθρώπου από 9 αστυνομικές σφαίρες. Είναι οι αντιλήψεις όλου του κομματιού της κοινωνίας που αρνείται να χάσει κρυφά προνόμια, της Ελλάδας που πρέπει να εκλείψει, αλλά αρνείται να φύγει.
Και το υγιές κομμάτι της κοινωνίας; Υπάρχει, αλλά ρωτήστε τον εαυτό σας: Πόσες φορές κάνατε συναλλαγή χωρίς απόδειξη, λαδώσατε ή ζητήσατε ρουσφέτι, φερθήκατε νεοπλουτικά, ψηφίσατε ανεπαρκή, δημαγωγό ή διεφθαρμένο πολιτικό, υποστηρίξατε απόψεις ή πρόσωπα των πολιτικών άκρων που κρατούν τη χώρα σε καθυστέρηση, είδατε άθλια τηλεόραση και τους “λάθος Αλέξηδες”; Και πόσες φορές (αντίθετα) αντιδράσατε, καταγγείλατε, εξεγερθήκατε και ακολουθήσατε εναλλακτικούς δρόμους, μιας άλλης παιδείας και ήθους;
Το κείμενο αυτό γράφτηκε για την Athens Voice της Τετάρτης 03.03.10
H φωτό είναι από το http://vastano.blogautore. espresso.repubblica.it, η γελοιογραφία του Ιωάννου δανεική από το http://greek-cartoons.blogspot.com και το εξώφυλλο από το www.barjozo.fr
Το post συνοδεύεται από τη μεγαλύτερη επιτυχία των Αυστραλών Midnight Oil, το "Beds Are Burning"...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
22 σχόλια:
Σε προηγούμενη επικοινωνία μας (περίπου κοντά στις εκλογές) είχα αμφισβητήσει κατά πόσο έχουμε δημοκρατία και είχα υπάρξει εσκεμμένα σκωπτικός.
Επειδή φαίνεται ότι με το μέτρο δεν τα πάω πολύ καλά (δεν αφήνω κανένα υπαινιγμό σχετικά με την υποδοχή μου από τον οικοδεσπότη), νομίζω ότι αυτή τη φορά προτιμώ να με κυβερνήσει ο Βεστερβέλλε και η Μέρκελ. Θέλω τον ΓΑΠ και την κυβέρνηση που ψήφισαν οι συμπολίτες μου νομάρχη και νομαρχία Ελλάδας. Και πολύ μου πέφτουν και έτσι...
Αφού πτωχεύσαμε, αφού δεν έχουμε καμία διάθεση να διορθωθούμε, αφού ο καθένας κοιτάζει τον εαυτό του, ας γίνουμε οικονομικοί (και όχι μόνο οικονομικοί) μετανάστες στον τόπο μας. Αφού βουλιάζουμε, ας κάνουμε κατάδυση με στυλ :-)
Και το υγιές κομμάτι της κοινωνίας; Υπάρχει, αλλά ρωτήστε τον εαυτό σας: Πόσες φορές κάνατε συναλλαγή χωρίς απόδειξη, λαδώσατε ή ζητήσατε ρουσφέτι, φερθήκατε νεοπλουτικά, ψηφίσατε ανεπαρκή, δημαγωγό ή διεφθαρμένο πολιτικό, υποστηρίξατε απόψεις ή πρόσωπα των πολιτικών άκρων που κρατούν τη χώρα σε καθυστέρηση, είδατε άθλια τηλεόραση και τους “λάθος Αλέξηδες”; Και πόσες φορές (αντίθετα) αντιδράσατε, καταγγείλατε, εξεγερθήκατε και ακολουθήσατε εναλλακτικούς δρόμους, μιας άλλης παιδείας και ήθους;: συναλλαγή χωρίς απόδειξη έχω κάνει δεκάδες, εκατοντάδες φορές, λάδωμα ή ρουσφέτι ποτέ, φέρθηκα νεοπλουτικά αρκετές νομίζω φορές (αν θεωρήσουμε νεοπλουτικό φέρσιμο απλά και μόνο τη νεοπλουτική σκέψη που για μένα αρκεί), δεν ψηφίζω και όταν ψηφίζω μόνο Οικολόγους Πράσινους, το ίδιο και για τα πρόσωπα των πολιτικών άκρων (δεν τα ξέρω δεν με ξέρουν), άθλια τηλεόραση έχω παρακολουθήσει για χιλιάδες ώρες...
Όσο για την άλλη πλευρά της ερώτησης, κάθε μέρα τσακώνομαι με οδηγούς μηχανών ή αυτοκινήτων που μου κλείνουν το δρόμο ως πεζού στα πεζοδρόμια. Και κάθε μέρα διαπιστώνω το μάταιον του πράγματος (από τις αντιδράσεις τους και τις αντιδράσεις - την αδιαφορία δηλαδή - των άλλων περαστικών)...
@ anonymous coward: Άλλο να μας "κυβερνήσουν οι Βρυξέλλες", όταν θα έχει γίνει η πολιτική ολοκλήρωση και άλλο η Μέρκελ και ο Βεστερβέλε, τώρα. Εγώ πάντως δεν θέλω να με κυβερνά ούτε ο Βεστερβέλε, ούτε ο Μπαρόζο - τώρα. Και βεβαίως δεν θέλω μια Ευρώπη που εμφορείται από νεοφιλελεύθερες ιδέες...
Υ.Γ. Βεβαίως και έχουμε δημοσκρατία. Αλλά έχουμε και παγκοσμιοποίηση, στην οποία επικρατούν οι νεοφιλελεύθερες ρυθμίσεις. Και στην οποία πρέπει αφενός να προσαρμοστούμε από πλευράς δανεισμού (αφού έχουμε χρεωθεί μέχρι το λαιμό) και αφετέρου να αγωνιστούμε για να ακολουθήσεις ένα διαφορετικό μοντέλο...
@Γεράσιμος: Και γω έχω κάνει συναλλαγές χωρίς απόδειξη, ευτυχώς λίγες και για μικρά ποσά. Και ίσως έχω φερθεί (ή σκεφθεί) νεοπλουτικά μερικές φορές. Έχω όμως αρνηθεί να μην ψηφίσω αυτό που εγώ θεωρώ "θετικά" πρόσωπα, ώστε να υπερκεράσουν την ανάδειξη των αρνητικών φυσιογνωμιών.
(Και το να μην ψηφίζεις, στην ανάδειξη του Λαϊκιστόπουλου ή του Δημαγωγόπουλου οδηγεί...)
Τον Έλληνα, όταν έχει κάνει τη λαδιά και τον στριμώχνεις, δύσκολα θα τον κάνεις να παραδεχτεί ευθαρσώς το λάθος του. Είναι η νοοτροπία μας και η έλλειψη ισορροπίας και ολοκλήρωσης...
Υ.Γ. Για να δείτε πώς λειτουργεί το διεθνές οικονομικό σύστημα: Το ευρώ ανέβηκε, μετά την εξαγγελία σκληρών μέτρων από την κυβέρνηση, εδώ...
Ποιοί είναι οι 'λάθος Αλέξηδες'; ή έστω ποιοί είναι οι 'σωστοί' μπας και καταλάβω;
Με το χέρι στην καρδιά, πιστεύετε πραγματικά ότι ο ΓΑΠ είναι καλύτερος της Μέρκελ και ο Βεστερβέλλε καλύτερος του Πάγκαλου?
συγγνώμη αν γίνομαι πιεστικός, αλλά η απάντηση στο πιο πάνω ερώτημα για μένα είναι προφανής
@ yb: Στη διάρκεια των Δεκεμβριανών υπήρξε το σύθημα οτι η σφαίρα του Κορκονέα "χτύπησε τον λάθος Αλέξη" - υπονοώντας όχι βεβαίως τον Τσίπρα. Χρησιμοποιώ την έκφραση, όχι γιατί την υιοθετώ, αλλά για να περιγράψω αυτό τον εσμό των "μεγαλο-τίποτα", που κατακλύζουν τις τηλεοπτικές μας οθόνες...
@anonymous coward: Το "καλύτερος" είναι λάθος σύγκριση. Φυσικά είναι "καλύτεροι" από ιδεολογικής πλευράς, κατά την προσωπική μου άποψη, εφόσον οι μεν κινούνται στον κεντροαριστερό χώρο και οι δε στον συντηρητικό ή ακραία νεοφιλελεύθερο. Για τη Μέρκελ βέβαια θα πω οτι έχει δείξει δείγματα της μεγαλύτερης σοβαρότητας δεξιού πολιτικού στη Ευρώπη (από αυτούς που ξέρουμε), σε σύγκριση τουλάχιστον με τύπους σαν τον Καραγκιοζί, τον ανεκδιήγητο Μπαρόζο ή τον ακόμα χειρότερο καραγκιόζη Μπερλουσκόνι, που δεν είναι παρά ένας μαφιόζος. Ο Βεστερβέλλε πάλι, δεν μπορεί να μου εμπνέει καμία εμπιστοσύνη με τις ιδέες που εκφράζει - ούτε και με τη φάτσα του, για να σας πω την αλήθεια. Και δεν είμαι καθόλου προκατειλλημμένος με την ομοφυλοφιλία του - ίσα ίσα που θεωρούσα την ειλικρίνεια του πολύ θετικό στοιχείο.
Ελπίδα ότι θα αλλάξει προς το καλύτερο η Ελλάδα της παραοικονομίας, της διαφθορας, της παραπαιδείας κλπ θα υπάρξει αν ο καθένας από μας κάνει την αυτοκριτική του και σκεφτεί πώς μπορεί να συνεισφέρει προς σ' αυτή την κατεύθυνση (όχι λάδωμα, όχι ρουσφέτι, πληρωμή φόρων, καταγγελία παρανομιών κλπ). Δυστυχώς, συνήθως περιμένουμε να αλλάξουν οι άλλοι, για να ζούμε εμείς καλύτερα.
@Meropi: Συμφωνώ - και βέβαια "συν Αθηνά και χείρα κίνει", από τη πλευρά ενός κρατικού μηχανισμού που οφείλει να κυνηγήσει τους φοροφυγάδες και λοιπά λαμόγια...
Αναφέρατε ότι η σημερινή κυβέρνηση είναι "καλύτερη" ιδεολογικά από τη γερμανική. Νομίζω όμως ότι, στα πλαίσια του διαλόγου που γίνεται αυτές τις μέρες, η ιδεολογική επιλογή είναι πολυτέλεια και μου θυμίζει καυγά σε αμφιθέατρο πολυτεχνείου. Σαφώς και δεν υποτιμώ τη μάχη των ιδεών. Αλλά εδώ νόμιζα ότι συζητάμε για κάτι όχι μόνο πιο πρακτικό, αλλά και κάτι που στην ελληνική περίπτωση ξεπερνά τις ιδεολογίες:
Αν για εσάς ο λόγος που φτάσαμε εδώ είναι ιδεολογικός, τότε πραγματικά "πάω πάσσο". Αλλά εγώ πάλι πιστεύω -όπως και εσείς έχετε γράψει επανειλημμένα- ότι το βύθισμά μας οφείλεται στη διαφθορά, την ανικανότητα και την τεμπελιά και πιστεύω ότι τα παραπάνω "χαρίσματα" δεν έχουν ιδεολογική απόχρωση.
Οπότε για μένα ο ορισμός του "καλός" μεταφράζεται σήμερα ως "αποτελεσματικός στην αντιμετώπιση της σάπιας πραγματικότητας". Εσείς ισχυρίζεστε ότι προτιμάτε τον "αριστερό ΓΑΠ" (εδώ ανοίγω μια παρένθεση που πρέπει να κλείσω με πολλά αποσιωπητικά.....) από τη δεξιά Μέρκελ.
Για να κάνω το δίλημμα λίγο πιο ξεκάθαρο, εσείς προτιμάτε τον αριστερό ΓΑΠ (...), εγώ λέω ότι η δεξιά Μέρκελ είναι πιο κοντά στο μοντέλο "αριστερά Μέρκελ" που εσείς (πιθανόν και εγώ, δεν το είχα σκεφτεί πριν από σήμερα ποτέ :P) θεωρείτε ιδανικό και σε κάθε περίπτωση καλύτερη με βάση τον ορισμό που έδωσα πιο πάνω.
Κλείνω λέγοντας ξανά πως το πρόβλημά μας δεν είναι ιδεολογικό, είναι πρόβλημα διαχείρισης, ικανοτήτων και κυρίως πρόθεσης σύγκρουσης σε οργανωμένα κοινωνικά συμφέροντα που υπάρχουν σε κάθε πτυχή της ελληνικής πραγματικότητας*. Τίποτα από τα παραπάνω δε βλέπω δυστυχώς...:-(
*Αν σε κάτι διαφωνώ με το λόγο του ΚΚΕ είναι ότι αρνείται να πει ΟΛΗ την αλήθεια και λέει τη μισή, πράγμα πολλές φορές χειρότερο από το να σου λένε μόνο ψέματα.
@anonymous coward: "το βύθισμά μας οφείλεται στη διαφθορά, την ανικανότητα και την τεμπελιά και πιστεύω ότι τα παραπάνω "χαρίσματα" δεν έχουν ιδεολογική απόχρωση."
Έχουν. Ας πούμε είναι σαφώς κυριαρχικά στην ακροδεξιά.
Επίσης, ο βαθμός της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος διαφέρει στο ιδεολογικό φάσμα, όπως απέδειξε τουλάχιστον η πρόσφατη ιστορία στην Ελλάδα. Ο τρόπος με τον οποίον "επέπεσαν" στο δημόσιο χρήμα(με παράλληλη ανικανότητα) την τελευταία πενταετία, δεν έχει προηγούμενο.
Άλλο όμως είναι το θέμα μας: Ο ΤΡΟΠΟΣ με τον οποίον αντιμετωπίζουμε τη "βύθιση" έχει σαφώς ιδεολογική απόχρωση. Και αυτή που επιχειρείται να επιβληθεί από τις Βρυξέλλες και τους εταίρους μας, η νεοφιλελεύθερη, δεν είναι για μένα η καλύτερη...
Υ.Γ. Διευκρίνισα εξ αρχής οτι το "καλύτερος" δεν είναι το σωστό επίθετο..
Σε μια αποϊδεολογικοποιημένη κοινωνία που ζει για να καταναλώνει, κ. Δούκα, σ ένα σπάταλο και διεφθαρμένο κράτος, που αντανακλά ακριβώς τη συνείδηση και τις συνήθειες των πολιτών του, όπου επιβραβεύεται η μαγκιά και η κουτοπονηριά, τι αποτέλεσμα θα έχει η αντίδραση με τον τρόπο που προτείνετε στις τελευταίες γραμμές του κειμένου σας;
Πώς θα βοηθούσε, αλήθεια, (συμβολικά αναφέρω το παράδειγμα, αλλά είναι αποκαλυπτικό) συμπολίτες μας - μεσαίων στρωμάτων - που σήμερα, μόλις αναγγέλθηκαν τα μέτρα, δυσφορούσαν με το φόρο στ αυτοκίνητα και έψαχναν να βρουν τρόπο (σαν κι αυτούς που μνημονεύετε) να ξεπεράσουν το....πρόβλημα για να επωφεληθούν άμεσα από την αγορά νέου αυτοκινήτου;
Δυσφορώ με τη δυσφορία τους, την ανάλγητη και ανερμάτιστη φύση του νεοέλληνα που ισοσκελίζει την προσωπική αδιαφορία και την έλλειψη υγιών σχέσεων με την κατανάλωση. Που αρέσκεται μόνο στις επιταγές του lifestyle, αγνοώντας ή αληθωρίζοντας μπροστά στη ζοφερή πραγματικότητα του τόπου μας.
Και δεν ακυρώνω την ατομική προσπάθεια και συμβολή του υγιούς - όπως αναφέρετε - κομματιού της κοινωνίας μας. Απλώς δεν νομίζω ότι αρκεί για να μειώσει τη δυσφορία, το θυμό και την απόγνωση.Να γίνει επιτέλους κάτι...
Ανάμεσα στα τόσα άρθρα των ημερών για τα επίμαχα ζητήματα, ξεχώρισα αυτά του Στέλιου Ράμφου στην Καθημερινή της Κυριακής και του Σπύρου Μαρκέτου στο Βήμα της προπερασμένης Κυριακής. Θα ήθελα το σχόλιό σας γι αυτά.
@Γιώργος: Να τους πείτε οτι τώρα δεν μπορούν να επωφεληθούν από καμία αγορά καινούργιου αυτοκινήτου. Ας στραφούν στα μεταχειρισμένα, που έμεναν μέχρι τώρα στα αζήτητα και είναι και φτηνά...
Κενά ζωής είναι όταν σε ενδιαφέρει μόνο η βίλα και το αυτοκίνητο. Το υγιές κομμάτι πρέπει να επεκταθεί, να δείξει τη δύναμη του, να φωνάξει...
Ευχαρίστως για τα άρθρα, αν με βοηθούσατε με κάποιο link, γιατί δεν τα διάβασα...
Σε συνέχεια του Γεράσιμου ,ναι και εγώ εχω αμαρτήσει.Δεν ζητούσα αποδείξεις,εχω δώσει φακελάκι σε γιατρό,υπήρξα υπερκαταναλωτική,αλλά δεν εχω λαδώσει και δεν εχω λαδωθεί,δίνω καθημερινά μάχες στη δουλειά μου με ολων των ειδων τα θηρία,γραφειοκρατία,αδιαφορία,σπαταλη,πολιτικούς κλπ, δηλ.με ολα τα τέρατα του Ελληνικού Δημοσίου και το πληρώνω αναλόγως, αλλά ρε παιδιά συγνώμη κιόλας .Δεν φταίω εγώ για ολο αυτό το χάλι.
@ΒΑΣΩ: Φταίμε, ο καθείς στο βαθμό της ευθύνης του. Σκεφτείτε οτι εκατομύρια συμπολίτες μας δεν έχουν καν αυτό τον προβληματισμό. "Έτσι δεν κάνουν όλοι;" είναι η μόνιμη επωδός τους....
Τι ακριβώς σημαίνει ότι "ο καθένας φταίει ανάλογα με το βαθμό ευθύνης του"?
Βγάζω τον εαυτό μου απέξω, γιατί δε θα με κρίνω εγώ, αλλά υπάρχουν ΧΙΛΙΑΔΕΣ (ίσως και εκατομμύρια κόσμου) που δεν λάδωσαν, δεν έγλειψαν πολιτικό, δεν έβαλαν μέσο στο στρατό, δεν έδωσαν και δεν πήραν μαύρο χρήμα. Είναι αυτό που αποκαλούν πολλοί "μαλάκες". Έχω γνωρίσει φίλους μου για τους οποίους είμαι περήφανος ότι δεν έχουν κάνει τίποτα από τα παραπάνω. Πιθανόν να έχετε γνωρίσει και εσείς. Σας διαβεβαιώνω ότι υπάρχουν και σας εύχομαι να τους γνωρίσετε.
Όπως ακριβώς δεν υπάρχει μέσος όρος (για την ακρίβεια δεν έχει καμία αξία όταν αναφέρεται σε προσωπικό επίπεδο), δεν υπάρχει και "αναλογική ευθύνη", ούτε και "συλλογική". Όπως θα έχετε καταλάβει μέχρι τώρα, αρνούμαι να στρογγυλέψω το λόγο μου, και επιτρέψτε μου να χαρακτηρίσω την άποψη "όλοι φταίμε, άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο" ως ανήθικη, αισχρή, εξοργιστική ολοστρόγγυλη κωλοτούμπα.
Δεν είναι όλοι ελέφαντες κ. Δούκα...
@ anonymous coward: Ακούστε να δείτε, αν θέλετε να συζητάμε εδώ μέσα, δεν θα το κάνετε με το ύφος ενός "ανώνυμου δειλού". Πιο ήρεμα, δεν υπάρχει λόγος να ανεβάζετε τους τόνους με χαρακτηρισμούς...
Επί της ουσίας. Κι εγώ ξέρω πολλούς συμπολίτες μας που προσπαθούν να μην παρανομήσουν και να μην μετέλθουν πλαγίων οδών. Δεν ξέρω αν είναι εκατομύρια (πολύ αμφιβάλλω) και τους εκτιμώ που προσπαθούν, όπως προσπαθώ κι εγώ. Βάζετε όμως το χέρι στη φωτιά οτι όλοι αυτοί δεν έχουν κάνει συναλλαγή χωρίς απόδειξη (δηλαδή δεν έχουν κλέψει το κράτος), δεν έχουν αποφύγει φόρους, δεν έχουν ψηφίσει τον κύριο Λαμογιόπουλο (πώς στο διάολο τότε εκλέγονται όλοι αυτοί οι δημαγωγοί), δεν ζήτησαν ΚΑΝΕΝΑ ρουσφέτι, δεν έκατσαν να δουν άθλια τοκ-σόου με άθλιους οικοδεσπότες και άθλιους προσκεκλημένους, δεν είδαν κουτσομπολίστηκη εκπομπή ή δεν αγόρασαν κουτσομοπολίστικο περιοδικό ή εφημερίδα;
Και μη μου πειτε οτι το έκαναν γιατί αναγκάστηκαν - έτσι λένε όλοι.
Εγώ είμαι πιο αυστηρός από εσάς, σε κάποια πράγματα, αλλά έχω και τον ρεαλισμό να αναγνωρίζω κάποια φαινόμενα ως αναπόφευκτα, με τις δεδομένες συνθήκες. Δεν μας δικαιολογώ καθόλου, αλλά ζητώ τη συνειδητοποίηση και να φύγουμε (ως κοινωνία) από τους μύθους μας.
Όταν κρίνεις μια κοινωνία συνολικά, βεβαίως και υπάρχουν και κάποια "κοινά χαρακτηριστικά" - πέστε τα "κοινωνιολογικά". Δεν μιλάω για μέσο όρο, αλλά για τον κοινωνικό μας πολιτισμό...
Υ.Γ. Οι δημαγωγοί πολιτικοί δεν υπάρχουν μόνο στα μεγάλα κόμματα που έχουν κυβερνήσει, είναι και σε μικρότερα. Επίσης και το να μην ψηφίζεις καθόλου οδηγεί στην επικράτηση των Λαμογιόπουλων...
Υ.Γ. 2: "Κωλοτούμπα" σημαίνει αλλαγή άποψης κατά 180 μοίρες. Ποιά άποψη μετέβαλα έτσι;
Προσπάθησα πριν να αφήσω σχόλιο, αλλά είχα προβλήματα με τη σύνδεσή μου. Να επωμιστώ να νέα μέτρα, κανένα πρόβλημα, μπόρα είναι και θα περάσει. Χίλιες φορές τα σημερινά δεδομένα παρά να γίνουμε Αργεντινή. Και φυσικά αναλαμβάνω τις ευθύνες στο μέτρο που μου αναλογούν.
Αλλά δε νιώθω το ίδιο ένοχη με τους 10 τελωνειακούς που θησαύριζαν εις βάρος του δημοσίου η ακόμη περισσότερο με τους συναδλεφους τους, οι οποίοι έσπευσαν να τους υπερασπιστούν, αντί να ζητήσουν διαφάνεια, δεν αισθάνομαι το ίδιο ένοχη με τους γιατρούς που μας εκβιάζουν "ή τα σκας ή πας σκαστός", με τον καθηγητή μου στο δημόσιο σχολείο, ο οποίος πρότεινε ευθαρσώς στη μάνα μου να μου κάνει ιδιαίτερα μαθήματα έναντι αδράς αμοιβής αντί να προσπαθήσει να είναι λίγο πιο καταννοητός στη διδασκαλία του, δεν αισθάνομαι το ίδιο ένοχη με τους πρατηριούχους που μας πουλάν νοθευμένα καύσιμα εν τη αγνοία μας, με τους ταξιτζήδες που με υπερχρεώνουν παράνομα και όταν διαμαρτύρομαι στην καλύτερη ακούω χυδαιότητες, με τους πολεοδόμους που έχουν ρημάξει το περιβάλλον, με τους νησιώτες που παράνομα εισπράτουν 19% φπα ενώ κανονικά είναι 13%, με τους εφοριακούς που κάνουν ταρζανιές, με τους γκαιμπελίσκους της τηλεόρασης που έχουν αναγάγει το πορνό σε αξία, με, με, με....Τέτοιου είδους δημοκρατκό συγκεντρωτισμό-κατα το "όλες οι γυναίκες είναι πρόνες"- δεν τον δέχομαι. Γιατί προπάντων θίγει όσους δεν κλέβουμε, δε λαδώνουμε, δεν εκβιάζουμε,δεν πλουτίζουμε εις βάρος των άλλων, δεν καταπατούμε τα ανθρώπινα δικαιώματα. Και κατα δεύτερο λόγο, γιατί με το " είμαστε όλοι ένοχοι" επί της ουσίας αθωώνουμε τους πραγματικά ενόχους, οι οποίοι είναι -και- τα άτομα της διπλανής μας πόρτας. κ στα σκληρά μέτρα, αλλά καιρός να δούμε και κάποιους στη φυλακή.
Με συγχωρείτε για το χειμαρρώδη λόγο μου και εύχομαι σε όλους καλή υπομονή.
ΕΛΕΝΑ
Ο τόνος μου όντως ήταν υψηλός. Αν θεωρείτε ότι σας προσβάλλει αισθητικά, είστε ελεύθερος να με λογοκρίνετε, όπως ορθώς έχετε επιλέξει να εφαρμόζετε για τα σχόλια στο blog σας. Χωρίς καμία διάθεση "γλυψίματος", σας λέω ότι το σεβασμό μου προς εσάς πρέπει να τον θεωρείτε δεδομένο και προσθέτω ότι δε θα έμπαινα καν στον κόπο να γράψω από την αρχή.
Έχοντας πει τα παραπάνω, για εμένα είστε "foul" αν επιλέγετε να αφορίζετε μαζικά όλους τους Έλληνες. Ή αν δεν τους αφορίζετε, σίγουρα τους τσουβαλιάσατε. Η "κωλοτούμπα" κολάει στο γεγονός ότι και εσείς θέλω να πιστεύω ότι αναγνωρίζετε την ύπαρξη "ανθρώπων με καθαρή τη συνείδησή τους", οπότε διακρίνω μια αντίφαση.
Είναι οι φοιτητές που ενώ στο αμφιθέατρο όλοι αντιγράφουν αυτοί συνειδητά επιλέγουν να διαβάσουν και να γράψουν ό,τι ξέρουν, είναι το 5% των καθηγητών στα πανεπιστήμια και στα σχολεία που καταντούν γραφικοί κάνοντας τη δουλειά τους εμπνέοντας τους μαθητές τους, είναι αυτοί που δηλώνουν το εισόδημά τους, που δεν ονειρεύονται να αποκτήσουν μια mercedes no matter what, είναι αυτοί που δεν απευθύνονται σε κανένα πολιτικό για καμία χάρη (ΝΑΙ δεν ζήτησαν ΚΑΝΕΝΑ ρουσφέτι!), αλλά είναι πολιτικοποιημένοι. Δεν είμαι υπερβολικός, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ υπάρχουν και είναι πολλοί! Αν ακούσια κάποια στιγμή δεν πήραν μια απόδειξη, αυτό δεν μπορεί να αποτελεί αδυναμία τους και σίγουρα δε φέρουν την ευθύνη για τον περιβάλλοντα πολιτισμό.
Σκεφτείτε πόσο δύσκολα περνάνε αυτοί οι άνθρωποι μέσα στην ελληνική πραγματικότητα με αντάλλαγμα την "καθαρή συνείδησή τους". Δεν μπορώ να τους το στερήσω κατεβάζοντάς τους το επίπεδο στο μ.ο. και με βρίσκουν σύμμαχο στο δικαίωμά τους να το υπερασπίζονται και να το διαφυλάττουν.
ΥΓ: Όσον αφορά στην ανωνυμία μου, επιλέγω να κάνω σχόλιο έτσι, όχι γιατί θέλω να κρύψω από εσάς την ταυτότητά μου (μπορώ αν θέλετε να σας στείλω με email το ονοματεπώνυμό μου, αλλά νομίζω ότι δεν θα έχει περισσότερη αξία για εσάς αυτή η πληροφορία). Επιλέγω να μην υπογράφω στο διαδίκτυο τις πολιτικές μου απόψεις. Τέλος, για να σας λύσω την τυχόν απορία, ο όρος "anonymous coward" είναι κλεμμένος από εδώ :-)
@anonymous coward: Δεκτό το χαμήλωμα των τόνων... :-)
Είμαι απολύτως υπέρ της "υγιούς Ελλάδας" και της καθαρής συνείδησης - το έχω οδηγό στη ζωή μου. Ο κοινωνικός και επαγγελματικός μου περίγυρος με θεωρεί "άτεγκτο" και πολλές φορές υπερβολικό. Θεωρώ οτι είμαι αυστηρός, αλλά όχι υπερβολικός (δείτε και προηγούμενα post όπως "Αυστηρές απόψεις" κ.α.)
Δεν καταλαβαίνω λοιπόν γιατί σας ενόχλησε η διατύπωση μου. Ακριβώς αυτό λέω οτι ο καθένας είναι υπεύθυνος κατά το μέτρο της δικής του απόκλισης από το "σωστό". Αν υπάρχουν και κάποιοι που ΠΟΤΕ δεν παρανόμησαν ή υπεξέφυγαν των ευθυνών τους στο ελάχιστο, μπράβο τους και τους ζητώ συγνώμη, το άρθρο απλώς δεν τους αφορά. Ποτέ δεν είπα άλλωστε οτι το άρθρο αφορά ΟΛΟΥΣ τους Έλληνες. Αλλά το μόνο που δεν κάνω είναι να "τσουβαλιάζω". Να επισημάνω ευθύνες που συνηθίζουμε να προσπερνάμε, προσπαθώ. Και όπως και θα εξηγήσω στην αγαπητή...
@Έλενα: Φυσικά δεν θεωρώ το μέγεθος της ευθύνης του καθενός ίδιο. Και ΦΥΣΙΚΑ δεν έχω (έχετε, έχουμε) σχέση με αυτόν που λαδώνεται, φοροδιαφεύγει, κλέβει συστηματικά και ανερυθρίαστα. Αυτοί είναι οι καταστροφείς της Ελλάδας, όσο κι αν δεν το παραδέχονται. Κάποιοι άλλοι είμαστε ένοχοι γιατί ανεχόμαστε πράγματα, χωρίς να αντιδρούμε...
Το ένα είναι κακούργημα, το άλλο είναι πλημμέλημα - και κάποια άλλα είναι πταίσματα.
Ίσως φταίω που δεν έγινα κατανοητός: Είμαι από τους οπαδούς της ρήσης "Δεν είμαστε όλοι ίδιοι" - δεν θα μπορούσα και αλλιώς σε αυτό το επάγγελμα... :-)
Όμως, πο9λύ συχνά στην Ελλάδα βαυκαλιζόμαστε οτι είμαστε ααπολύτως αθώοι του αίματος - ενώ έχουμε βάλει το χεράκι μας στην κατρακύλα...
Δημοσίευση σχολίου